درمان آفت دهان

آفت دهان

درمان آفت دهان چگونه انجام می‌شود؟ چه عواملی باعث ایجاد آفت در دهان می‌شود؟ بهترین دارو برای از بین بردن آفت دهان کدام است؟

آفت یکی از بیماری‌های شایع در دهان و دندان است که اصولا زبان، مخاط و لثه را درگیر کرده و به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، بر این اساس در صورتی که این زخم را درون دهان مشاهده کرده و به دنبال راه مناسب برای درمان آن هستید با ما همراه باشید تا به طور اصولی آن را از بین ببرید.

آفت دهان چیست؟

آفت دهان یک زخم کوچک به رنگ خاکستری یا سفید بوده که درون دهان ایجاد شده و اطراف آن به رنگ قرمز درمی‌آید. این نوع زخم اصولا باعث درد و ناراحتی در افراد شده اما واگیردار نبوده و معمولا روند درمان آن تا 7 روز طول می‌کشد. آفت می‌تواند به طور تکی یا دسته‌ای ایجاد شود. در گونه‌های نادر بزرگ و دردناک بوده و فرآیند درمان آن چند هفته طول می‌کشد. آفت دهان انواع گوناگونی دارد که هر کدام از آن‌ها به طریقی درمان شده و با استفاده از روش‌های خانگی و داروهای گیاهی رفع می‌شوند.

دلیل آفت دهان

آفت دهان دلایل مختلفی دارد، برخی از عوامل ناشناخته بوده و با استفاده از محرک‌های گوناگون ایجاد می‌شوند. جالب است بدانید که 40 درصد از افراد به صورت ارثی و ژنتیکی به این بیماری دچار می‌شوند. از هر پنج نفر 1 نفر با این مشکل مواجه شده که اصولا در بازه سنی نوجوانی قرار دارد.

1. استرس یکی از مهمترین پارامترها در ایجاد آفت دهان است که سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار داده و به شکل زخم داخل دهن بروز پیدا می‌کند.
  2. بریدگی، سوختگی، گاز گرفتن لب در هنگام غذا و یا استفاده از مسواک نامرغوب باعث ایجاد آفت می‌شوند.
  3. عدم استفاده از مسواک و نخ دندان موجب پوسیدگی و خرابی دندان شده و همچنین در ایجاد آفت موثر است. در نتیجه جای خالی دندان باید با استفاده از روش‌های مختلف از جمله ایمپلنت دندان جلو رفع شود.
  4. استفاده سدیم لوریل سولفات که در برخی از خمیردندان‌ها و دهانشویه‌ها موجود است ممکن است باعف ایجاد آفت شده و روند بهبود را کاهش دهد.
  5. مصرف مواد غذایی چون قهوه، شکلات، تخم مرغ و … در برخی موارد باعث ایجاد آفت در دهان می‌شوند.
  6. از جمله مهمترین عوامل در ایجاد آفت باید به آلرژی نسبت به باکتری‌های دهان اشاره کرد.
  7. در صورتی که به تنباکو حساسیت دارید امکان ایجاد آفت دهان نیز وجود دارد.

این موارد برخی از عواملی هستند که موجب ایجاد آفت در درون دهان و اذیت شدن لب و لثه می‌شود.

دلایل آفت دهان

درمان خانگی آفت دهان

همانطور که گفته شد درمان آفت دهان یک تا دو هفته طول کشیده اما به دلیل اینکه در اغلب اوقات باعث اذیت شدن افراد شده و در بسیاری از موارد مشکلاتی در حین غذا خوردن ایجاد می‌کند بهتر است به سرعت درمان شود. در ادامه روش‌های خانگی درمان آفت در اختیارتان قرار می‌گیرد تا در زمانی بسیار کوتاه آفت را از بین ببرید. برخی از بهترین راه‌ها به صورت زیر تعریف می‌شوند.

• توجه به رژیم غذایی

برخی از مواد غذایی به دلیل اینکه تند، نمکی و اسیدی هستند موجب تحریک شدن آفت شده و به همین دلیل روند بهبود را کاهش می‌دهند. در نتیجه اگر به دنبال رفع و درمان آفت هستید بهتر است غذاهای تند و اسیدی مصرف نکنید. استفاده از نوشیدنی‌های داغ یا غذاهای خشک نیز توصیه نمی‌شود.

• مسواک زدن

مسواک زدن و مراقبت از بافت دهان باعث می‌شود تا زخم به سرعت بهبود پیدا کند. در این زمینه توصیه می‌شود تا حتما از مسواک‌های نرم استفاده کنید تا بافت آسیب دیده در دهان جراحت بیشتری پیدا کند. عدم استفاده از مسواک علاوه بر ایجاد یک موقعیت مناسب برای رشد آفت، به مرور رنگ دندان‌ها را تغییر می‌‎دهد بر این اساس اگر به طور مکرر مسواک نزنید باید به دنبال ترمیم کامپوزیت دندان باشید.

• استفاده از عرق کاسنی

عرق کاسنی به دلیل اینکه طبع سرد و خواص منحصر به فردی دارد برای کاهش التهاب مناسب در نظر گرفته می‌شود. برای استفاده از آن بهتر است روزی 3 بار با استفاده از آب یا بدون آب به اندازه نصف لیوان عرق کاسنی را بنوشید تا آفت دهان در زمان کوتاهی از بین برود.

• مصرف ماست پروبیوتیک

یکی دیگر از روش‌های درمانی برای از بین بردن آفت دهان را باید ماست پروبیوتیک در نظر بگیریم. این ماست کیفیت بسیار بالایی داشته و به طور یک صافی تمامی باکتری‌های دهان را از بین می‌برد. با استفاده از این نوع ماست زخم دهان آرام شده و با سرعت بالاتری بهبود پیدا می‌کند در نتیجه بازه زمانی درمان را کاهش می‌دهد.

• استفاده از چای سیاه

یکی از ساده‌ترین روش‌ها به منظور درمان خانگی آفت دهان را باید بهرمندی از چای سیاه در نظر بگیریم. به همین دلیل بهتر است در ابتدا چای را دم کنید و سپس صبر کنید تا خنک شود. در این زمان چای را درون دهان غرغره کنید. توصیه می‌شود برای این اقدام از چای کیسه‌ای استفاده شود.

داروهای مفید برای آفت دهان

اگر به انواع خاصی از آفت دهان مبتلا هستید به جای روش‌های خانگی به دنبال داروهای موثر برای درمان باشید. در ادامه دو داروی مناسب برای درمان را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

ژل موضعی آفتین ژل

این ژل یک راه حل و درمان سریع برای از بین بردن آفت دهان است، درد را تسکین داده و زمان درمان را کاهش می‌دهد. از جمله مهمترین متریال مورد استفاده در این دارو را باید عصاره ریشه شیرین بیان در نظر بگیریم. نکته مثبتی که در مورد این دارو وجود دارد این است که با یک بار استفاده آفت درون دهان را درمان می‌کند و درد زخمی که در دهان ایجاد شده را کاهش می‌دهد. به همین دلیل یکی از بهترین روش‌ها برای التیام بخشیدن در نظر گرفته می‌شود. نکته مثبتی که در مورد این دارو وجود دارد را باید قیمت مناسب آن در نظر گرفت و در تمامی داروخانه موجود است.

مکمل زینک

در برخی موارد مشاهده می‌شود که آفت دهان به دلیل کمبود برخی از عناصر در بدن از جمله روی به وجود آمده‌اند. در نتیجه با توجه به این موضوع مصرف زینک می‌تواند گزینه مناسبی در نظر گرفته شود. بهتر است این مکمل با توجه به نظر پزشک و به طور روزانه تا 150 میلی گرم استفاده شود تا به مرور زمان آفت را بهبود بخشد.

درمان سریع آفت دهان

درمان سریع آفت شرایطی را ایجاد می‌کند تا به راحتی و بدون اذیت و درد بتوانید مانند قبل انواع مواد غذایی مورد نیاز بدن را مورد استفاده قرار دهید. برخی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها به شرح زیر هستند.

• استفاده از محلول آب نمک

محلول آب نمک یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی برای آفت دهان است. غلظت سدیم کلرید با استفاده از آب نمک افزایش پیدا کرده و باعث از بین رفتن آفت می‌شود. به همین دلیل 1 قاشق غذاخوری نمک را داخل آب گرم ریخته و سپس محلول مورد نظر را 30 ثانیه در دهان خود قرار دهید و آن را غرغره کنید.

استفاده از داروهای خوراکی

داروهای خوراکی می‌توانند در موارد شدید به شما یاری رسانده و آفت دهان را از بین ببرند. بر این اساس استروئیدهای خوراکی از جمله پردنیزون التهاب را کاهش داده و کلشی سین برای درمان این زخم در درون دهان مناسب است.

مصرف داروهای موضعی

داروهای موضوعی اصولا شامل ژل بی حس کننده و ضد التهابی هستند که از جمله مهمترین آن‌ها لیدوکائین و بنزوکائین هستند. همچنین هیدروکورتیرون که به طور ژل و کرم بکار گرفته می‌شود برای از بین بردن درد و التهاب انتخابی هوشمندانه است. در صورتی که به انواع خاصی از آفت مبتلا هستید به دنبال دهانشویه‌های دارویی باشید.

پیشگیری از آفت دهان

به منظور پیشگیری از آفت دهان روش‌های مختلف وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

1. به طور مداوم هر روز مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.
  2. بهتر است از مسواک نرم استفاده کرده تا از تحریک لثه‌ها جلوگیری شود.
  3. به دنبال مواد غذایی حاوی B12 و آهن باشید.
  4. همیشه از دهانشویه استفاده نکنید چرا که بسیاری از این دهانشویه‌ها دارای الکل هستند و این موضوع موجب تجریک لثه می‌شود.
  5. مصرف دخانیات و سیگار را کاهش دهید تا دهان بوی بدی پیدا نکرده و همچنین شرایط برای آفت دهان فراهم نشود.
  6. با استفاده از مدیتیشن، استرس را کاهش دهید چرا که این موضوع سب ایجاد آفت در داخل دهان می‌شود.

پیشگیری از دهان

انواع آفت دهان

آفت دهان انواع مختلفی دارد که با توجه به عوامل گوناگونی در دهان شکل می‌گیرند. اصولا آفت به سه شکل هرپس، مینور و ماژور مشاهده می‌شود.

زخم ویروس هرپس (تبخال): این نوع آفت بسیار نادر بوده و اغلب در افرادی که سن بالاتری دارند خود را نشان می‌دهد. اصولا در دسته‌ای با زخم‌های کوچک ایجاد می‌شود که به مرور بزرگ شده و در بسیاری از موارد در زمان 1 تا 2 هفته‌ای بهبود پیدا می‌کند.

زخم مینور: این آفت دهان بسیار شایع بوده و روند درمان آن 1 الی 2 هفته طول می‌کشد. زخم‌ها به شکل بیضی و قرمز هستند. پس از بهبود پیدا کردن هیچ نشانه‌ای از آن باقی نمی‌ماند.

زخم ماژور: این نوع زخم بسیار بزرگ و دردناک بوده و شکلی نامنظم دارد. ممکن است پس از بهبود جای زخم در داخل دهان باقی بماند. فرآیند درمان به مدت زمانی 6 ماهه احتیاج پیدا می‌کند در نتیجه بهتر است از روش‌های خانگی برای درمان آن بهرمند شوید.

دلایل آفت دهان

دلایل گوناگون و متعددی برای ایجاد آفت دهان وجود دارد در نتیجه پیدا کردن علت دقیق برای هر فرد توسط پزشک مشکل است. برخی از شایع‌ترین عوامی در این زمینه به صورت زیر تعریف می‌شوند.

• خوردن غذاهای گرم و تند: طبق تحقیقات انجام شده در صورتی که به طور متداوم گرمیجاتی چون آجیل و تنقلات گرم مصرف کنید به آفت دهان مبتلا می‌شوید.
  • استرس و اضطراب: استرس و اضطراب را می‌توان منشا بسیاری از بیماری‌ها در نظر گرفت، بر این اساس اگر استرسی هستید ممکن است در دهان خود شاهد رشد آفت شوید.
  • کاهش مواد مغذی در بدن: مواد مغذی در رشد تمامی افراد به خصوص نوجوانان بسیار موثر است. گاهی کمبود ویتامین‌ها و برخی از مواد معدنی از جمله آهن، فولات و روی شرایط را برای رشد آفت فراهم می‌کنند.
  • تغییرات هورمونی در بانوان: هورمون‌ها در بانوان همواره در حال تغییر هستند که این موضوع ممکن است ناشی از بارداری، قائدگی و بارداری باشد در نتیجه تغییر در هورمون‌ها به آفت دهان منجر می‌شود.
  • استفاده از داروهای خاص: در صورتی که داروهای فشار خون یا داروهای مخصوص شیمی درمانی را مصرف می‌کنید امکان ایجاد آفت دهان وجود دارد.
  • عوامل ژنتیکی: جالب است بدانید که عوامل ژنتیکی و تاریخچه خانواده یکی از پارامترهایی است که امکان ابتلا به آفت را در افراد بالا می‌برد.

با توجه به موارد ذکر شده بهتر است از مواد مغذی استفاده کرده و تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا امکان رشد و ایجاد آفت در درون دهان کاهش پیدا کند.

سئو جاب تیم

امتیازدهی به مقاله