علت دندان قروچه چیست

دندان قروچه

بی شک تمامی ما بارها صدای دندان قروچه را در هنگام خواب یا در زمان بیداری شنیده‌ایم، اصولا این اختلال در زمان خواب رخ داده و باعث درد فک و دندان می‌شود. در صورتی که فرد در حال ساییدن دندان‌ها بوده اما مشغول غذا خوردن نیست دندان قروچه اتفاق افتاده است. براکسیسم یا دندان قروچه از جمله شایع‌ترین اختلالات در خواب است که یک فعالیت غیر ارادی عصبی-عضلانی بوده و باعث درد در ناحیه دندان می‌شود. عوامل متعددی در این زمینه تاثیرگذار هستند، در این مقاله به طور کامل تمامی این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علل بروز دندان قروچه چیست؟

از جمله مهمترین علل بروز براکسیسم باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  1. مشاهده شده کمبود ویتامین D در ابتلا به براکسیسم موثر واقع شده و احتمال بروز آن را افزایش می‌دهد.
  2. ناهنجاری دندان و فک در این زمینه موثر بوده و در افزایش تنش بین عضلات فک موثر خواهد بود.
  3. مصرف برخی داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی عامل این نوع اختلال هستند.
  4. در برخی از موارد مشاهده شده که عوامل ژنتیکی در این زمینه موثر بوده و این اختلال می‌تواند ارثی باشد.
  5. استرس و اضطراب از شایع‌ترین علت‌ها در این زمینه است، زمانی که فرد دچار فشار روانی می‌شود بی اختیار دندان‌ها را روی هم می‌ساید.

انواع بروکسیسم یا دندان قروچه

اصولا بروکسیسم یا دندان قروچه دو نوع دارد که به شرح زیر هستند:

بروکسیسم خواب: در صورتی که دندان قروچه پس از لمینیت دندان در تهران به هنگام خواب اتفاق بیوفتد احتمال آسیب به فک و دندان افزایش پیدا می‌کند. یکی از مشکلاتی که در بروکسیسم خواب وجود دارد این است که در هنگام وقوع آن از میزان فشار روی دندان و فک مطلع نیستید، در نتیجه احتمال آسیب به فک و دندان وجود دارد.

  • بروکسیسم بیدار: در بروکسیسم بیدار اغلب افراد متوجه این موضوع شده و سریعا آن را متوقف می‌کنند به همین دلیل هم نیاز به درمان ندارد. در صورتی که بتوانید اضطراب و استرس خود را کنترل کنید این مشکل قابل حل خواهد بود.

علت دندان قروچه

روش تشخیص دندان قروچه

این اختلال در فک و دندان با نشانه‌هایی همراه است که پس از مشاهده آن‌ها می‌توانید این بیماری را تشخیص دهید.

  • ایجاد درد در ناحیه فک و سفت شدن عضلات
  • داشتن سردرد شدید که اصولا این درد از شقیقه شروع می‌شود
  • آسیب دیدن دندان و شکستگی و لق شدن آن
  • تحلیل رفتن لثه و ایجاد التهاب

در صورت مشاهده این نشانه‌ها بهتر است سریعا به دندانپزشکی مراجعه کنید تا متخصصین در صورت داشتن این اختلال به روش تخصصی آن را درمان کنند.

علائم دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه علائم بسیار زیادی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس خستگی و درد در ناحیه فک پس از بیدار شدن از خواب
  • گوش درد و سر درد
  • لق یا شل شدن دندان‌ها
  • احساس درد هنگام جویدن مواد غذایی
  • ایجاد سر و صدا هنگام برخورد دندان‌ها
  • قفل شدن عضلات فک
  • درد عضلانی در ناحیه فک
  • تورم، التهاب و خونریزی در ناحیه لثه
  • احساس خواب آلودگی و خستگی به دلیل خواب نا آرام
  • لب پر شدن و شکستگی ناگهانی و غیر عادی دندان

عوارض براکسیسم چیست؟

مهمترین مشکلی که دندان قروچه ایجاد می‌کند این است که می‌تواند به صورت مستقیم به دندان‌ها آسیب وارد کند. خرد شدن دندان، ساییدگی، کج شدن و … از جمله عوارض و چالش‌هایی هستند که براکسیسم برایتان ایجاد می‌کند. همچنین در صورت بهرمندی از لمینت به آن آسیب وارد خواهد کرد در نتیجه بهتر است به دنبال درمان این مشکل بوده و از سوی مراکز معتبر قیمت لمینت دندان را جویا شوید تا خدمات به طور تخصص و ویژه در اختیارتان قرار گیرد. توجه داشته باشید در صورتی که دندان‌های خود را پر کرده و به این اختلال دچار هستید به احتمال زیاد بر اثر فشار مواد قرار گرفته روی دندان کنده می‌شوند و بر این اساس مجددا به خدمات دندانپزشکی نیاز پیدا می‌کنید. علاوه بر آسیب به دندان، باعث سردرد شده و روی زخم شدن فک و کاهش شنوایی موثر خواهد بود. در حالت مزمن این اختلال ممکن است دندان فرم اصلی خود را از دست داده به همین دلیل مجبور به عصب کشی یا بهرمندی از ایمپلنت دندان شوید. اما مشکل به همینجا ختم نشده و حتی باعث تخریب مفصل شده و شکل صورت را تغییر می‌دهد.

درمان دندان قروچه چیست؟

به منظور متوقف کردن و درمان این اختلال فک و دهان بهتر است موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  1. در صورت فشردن دندان‌ها روی هم بهتر است یک کمپرس آب گرم را روی فک خود قرار دهید تا ماهیچه‌ها شل شوند. این موضوع باعث افزایش گردش خون شده و در درمان این اختلال موثر است.
  2. در صورتی که علت براکسیسم ناهموار بودن سطح دندان باشد بهتر است سطوح دندان یکسان شوند که این اقدام با جراحی در دندانپزشکی امکان پذیر خواهد بود.
  3. بیوفیدبک یک تکنیک برای یاری رساندن به افرادی است که تمایل دارند این رفتار را به طور آگاهانه حذف کنند، با این روش می‌توانید براکسیسم را در خواب و بیداری کاهش دهید. در طی این تکنیک به شما آموزش داده می‌شود تا از طریق بینایی، شنوایی و … عضله فک را کنترل کنید.
  4. از محافظ دندانی استفاده کنید، این محافظ در هنگام شب از ساییده شدن دندان‌ها روی هم جلوگیری کرده و همچنین مانع تحلیل رفتن مینای دندان می‌شود. بهتر است پس از دریافت خدمات دندانپزشکی از محافظ بهرمند شوید تا در اثر فشردن دندان آسیبی به آن‌ها وارد نشود. برای بدست آوردن هزینه بلیچینگ دندان و سایر خدمات دندانپزشکی با مراکز معتبر تماس بگیرید.
  5. یکی از روش‌های درمان این اختلال را باید کاهش مصرف کافئین در نظر بگیریم، در صورتی که هنگام خواب دندان‌هایتان را روی هم فشار می‌دهید بهتر است مدتی مصرف کافئین را کم کنید. تحقیقات نشان داده مصرف بالای 5 فنجان قهوه منجر به مشکلات عصبی و روانی در افراد می‌شود.
  6. استفاده از روغن نعنا نیز در درمان دندان قروچه امر موثر در نظر گرفته می‌شود. بهتر است نعنا را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به گردن و فک خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید. این کار را در طول روز دو بار انجام دهید تا سیستم عصبی در وضعیت مناسبی قرار گیرد.

عوارض دندان قروچه

راه‌ های جلوگیری براکسیسم چیست؟

به منظور جلوگیری از براکسیسم بهتر است به اقدامات زیر دقت داشته باشید:

  • استفاده از نایت گارد
  • بوتاکس برای محدود کردن تحرک ماهیچه
  • استفاده از داروهای شل کننده عضلانی
  • خودداری از جویدن یخ و آدامس
  • ورزش دادن زبان و فک

با بهرمندی از روش‌های ذکر شده این امکان را دارید تا جلوی براکسیسم را گرفته و به بهترین شکل از آسیب دیدن دندان و فک خود جلوگیری کنید.

علت شیوع بیشتر دندان قروچه در کودکان چیست؟

عوامل مختلفی در ایجاد دندان قروچه کودکان وجود دارند که از مهمترین آن‌ها باید به بیش فعالی اشاره داشته باشیم. اصولا 70 درصد کودکان بیش فعال به اختلالات خواب دچار هستند. همچنین جالب است بدانید که کودکان اصولا برای پاسخ به درد دندان‌هایشان را روی هم می‌فشارند و این باعث اختلال براکسیسم می‌شود. این بیماری در کودکانی که به مال اکلوژن‌هایی چون اوربایت و آندربایت دچار هستند شایع‌تر خواهد بود. استرس و اضطراب نیز از جمله مهمترین عوامل در این زمینه به شمار می‌رود که روی ساییده شدن دندان‌ها موثر است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد از هر 10 کودک 3 نفر به این اختلال دچار هستند، این مشکل اصولا در 3 سالگی شروع شده و به تدریج در سن 6 سالگی از بین خواهد رفت. توصیه می‌شود برای رفع نگرانی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا کودک تحت درمان قرار گرفته و معاینه‌های لازم به طور تخصصی روی آن انجام شود.

سوالات پرتکرار درباره دندان قروچه

آمالگام چیست؟ مزایا، معایب و مقایسه با کامپوزیت

آمالگام ماده‌ای ترمیمی و انعطاف پذیر است که در دندانپزشکی‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در طول جاگذاری دندان فرم دلخواه را بدست می‌آورد. این ماده نرم بوده تا حجم نامنظم دندان را پر کند سپس به آرامی سفت می‌شود. در مقایسه کامپوزیت و آمالگام باید گفت که آمالگام روی دندان رنگی تیره و نقره‌ای دارد در صورتی که کامپوزیت رنگی طبیعی به آن می‌بخشد. آمالگام استحکام بیشتری داشته در نتیجه برای بیماری دندان قروچه انتخاب بهتری است.

همه چیز در مورد بوی بد دهان؛ علل، 9 درمان خانگی و دندانپزشکی

بوی بد دهان و ایجاد طعم و مزه ناخوشایند ممکن است به دلایلی چون عدم رعایت بهداشت دندان، التهاب لثه به دلیل دندان قروچه، خشکی دهان و … باشد که با روش‌های خانگی زیر قابل درمان است.

  • نوشیدن آب
  • مصرف مرکبات
  • مصرف میان وعده سالم
  • مصرف ماست
  • استفاده از داروی گیاهی چون دارچین
  • استفاده از دهانشویه
  • مصرف چای
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مصرف میخک
سئو جاب تیم

سئو جاب تیم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها