عصب کشی دندان

عصب کشی

چرا دندان به عصب کشی نیاز دارد؟ هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟ عصب کشی دندان شامل چه مراحلی می‌شود؟ عصب کشی از جمله متداول‌ترین خدمات دندانپزشکی است که به درمان کانال ریشه پرداخته و با استفاده از تکنیک‌های جراحی دندان پوسیده یا عفونی را نجات می‌دهد. بدین ترتیب در صورتی که دارای دندان‌هایی با پوسیدگی عمیق هستید بهترین کاندیدا برای عصب کشی  خواهید بود. به منظور بهرمندی از این نوع خدمات بهتر است به کلینیک‌های معتبر مراجعه کرده و تحت معاینه کارشناسان این حوزه قرار بگیرید. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل تمامی مراحل عصب کشی و مراقبت‌های بعد آن را مورد بررسی قرار دهیم تا با آگاهی کامل از بهترین خدمات درمانی این حوزه بهرمند شوید در نتیجه تا انتها با ما همراه باشید.

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان در حقیقت همان درمان ریشه یا Root Canal Treatment است که باعث تمیزی و برطرف ساختن عفونت پالپ می‌شود. پالپ شامل عصب‌ها، بافت‌های همبند و رگ‌های خونی است که به رشد دندان کمک می‌کند. در عصب کشی عفونت پالپ خالی شده و درمان دندان پوسیده شروع می‌شود، در نهایت فضای خالی را با استفاده از متریال مخصوص پر می‌کند. زمانی که پالت یا بافت عصب آسیب می‌بیند باکتری‌ها در این قسمت از دهان تکثیر یافته و به مرور موجب به وجود آمدن عفونت و آبسه می‌شوند، بدین ترتیب زمانی که چرک به ریشه برسد دندان نیاز به عصب کشی خواهد داشت. در اغلب موارد این روند درمانی همچون ایمپلنت دندان فوری توسط متخصصین و دندانپزشک‌های عمومی با استفاده از بی حسی موضعی صورت می‌گیرد.

مراحل عصب کشی دندان

چه زمان به عصب کشی دندان نیاز داریم؟

در صورت بروز علائم زیر باید به فکر عصب کشی دندان باشید و به مراکز متخصص مراجعه کنید:

  • اگر دندان با جویدن مواد غذایی یا فشار دچار درد شود.
  • در صورتی که دندان نسبت به گرما و سرما حساسیت نشان دهد.
  • دندان نسبت به قبل دچار تیرگی شدید شود.
  • لثه و کناره‌های دندان آسیب دیده دچار ورم شده باشند.
  • گامبول (برآمدگی‌های کوچک) روی لثه ایجاد شود.
  • خونریزی مکرر دندان، گوش درد، بوی بد دهان و ترشح چرک از جمله متداول‌ترین علائم هستند.
  • به طور مکرر روی لثه آبسه به وجود آید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که گاها دندان بدون هیچ علائمی دچار عفونت شده به همین دلیل بهتر است به طور مکرر هر چند ماه یک بار تحت معاینه قرار گرفته تا در صورت بروز مشکل در بازه زمانی کوتاه آن را برطرف گردانید.

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

عصب شی دارای یک روند درمانی است که باید به طور تخصصی و توسط کارشناسان این حوزه انجام شوند، این مراحل به شرح زیر هستند.

مرحله اول عصب کشی دندان، بی‌حسی

اولین مرحله در عصب کشی مربوط به بی حسی موضوعی است که با توجه به نظر متخصص با دوز تعیین شده در نزدیکی لثه دندان پوسیده تزریق می‌شود. بدین ترتیب 15 دقیقه زمان نیاز است تا قسمت مورد نظر به طور کامل بی حس شود. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که دندانپزشک در ابتدا از بی حسی دندان مطمئن شده و سپس درمان را آغاز کند.

مرحله دوم عصب کشی، برداشتن پالپ دندان (Removing the pulp)

در مرحله دوم با استفاده از مته خاص سوراخی بالای دندان پوسیده شده ایجاد می‌شود، این سوراخ به طور کامل قسمت بالای پالپ را در بر می‌گیرد. در این قسمت نوبت به برداشتن پالپ آسیب دیده است که از بافت ریشه و دندان جدا خواهد شد. این قسمت از ریشه که پالپ از آن بیرون کشیده می‌شود کانال ریشه یا روت کانال نامیده می‌شود که باید به طور کامل برداشته شود. پزشک باید تشخیص دهد که از چه متریالی برای پر کردن دندان استفاده می‌شود که این متریال می‌توانند کامپوزیت ips، آمالگام نقره و … باشند.

مرحله تمیز کردن و تزریق آنتی بیوتیک ها (Antibiotics)

در مرحله بعد در عصب کشی دندان فضایی که از پالپ خالی شده با استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای تخصصی تمیز شده و متریال مخصوص برای پر کردن آن بکار گرفته می‌شود. پس از آن با استفاده از محلول‌های مخصوص دندان به طور اصولی آبکشی شده تا تمامی باقی مانده‌های پالپ جدا شده و به طور کامل شسته شوند. دقت داشته باشید که دندان باید به طور کامل خشک شود تا برای پر کردن آماده شود. در این قسمت از داروهای ضد میکروبی برای پیشگیری از عفونت استفاده شده که این داروها به طور مستقیم به داخل کانال ریشه تزریق می‌شوند.

مرحله پر کردن در عصب کشی (Temporary filling)

در آخرین مراحل، دندانپزشک با استفاده از مواد زیست سازگار پر می‌شود. این مواد اصولا گوتاپرکا هستند که با بهرمندی از چسب سیمانی در دندان قرار گرفته و از عفونت جلوگیری می‌کنند. در مرحله آخر دندانپزشک با استفاده از پانسمان دندان از ورود مواد غذایی به ریشه جلوگیری می‌کند. پس از آن نوبت به پر کنندگی دائمی دندان می‌رسد.

عصب کشی دندان ها

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

یکی از نگرانی‌های افراد پیش از اینکه تحت درمان عصب کشی قرار گیرند دردناک بودن فرآیند عصبی کشی دندان است. به دلیل اینکه دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می‌کند درد یا آسیبی به دندان و ریشه وارد نمی‌شود بر این اساس این درمان بهترین گزینه برای از بین بردن عفونت پالپ تبدیل شده است. این درد به دلیل عصب کشی نبوده و عامل اصلی آن عفونت دندان می‌باشد، بر این اساس باید گفت که عصب کشی هیچ صدمه و دردی به دندان وارد نمی‌کند. عفونت عمیق ایجاد شده در داخل دهان که موجب پوسیدگی شده باعث دردناک بودن عصب کشی می‌شود.

مراقبت های پس از عصب کشی

مراقبت‌های پس از عصب کشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و روی زمان بهبودی نیز بسیار موثر در نظر گرفته می‌شوند. بر این اساس بهتر است به موارد زیر دقت داشته باشید.

  1. دقت داشته باشید که بعد از عصب کشی دندان فورا غذا نخورید و کمی صبور باشید، همچنین در صورت غذا خوردن دقت کنید تا حساسیت در تمامی نواحی دهان از بین رفته باشد. از جویدن غذا یا گاز گرفتن مستقیم روی ناحیه عصب کشی خودداری کنید.
  2. دو بار در طول روز مسواک زده و استفاده از نخ دندان را نیز فراموش نکنید، همچنین چند وقت یکبار به دندانپزشکی مراجعه فرمایید. در صورت زردی بیش از حد دندان بهتر است به فکر بلیچینگ دندان در تهران باشید.
  3. از مصرف خودسرانه دارو خودداری کرده و در صورت افزایش درد به کارشناسان این حوزه مراجعه کرده تا با توجه به داروهای تجویزی دندان درد را کاهش دهید.
  4. پس از عصب کشی، به غرغره کردن آب و نمک دندان بپردازید تا از بروز هر گونه عفونت جلوگیری شود.

مراجعه به دندانپزشک پس از عصب کشی دندان

پس از عصب کشی دندان باید به طور پیوسته به دندانپزشکی مراجعه کنید تا متخصصین وضعیت دهان و دندان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند. در این زمان متخصص با در نظر گرفتن نیاز دندان پانسان را عوض کرده و در روند درمان نیز تغییراتی ایجاد می‌کند. همچنین با در نظر گرفتن میزان درد داروهایی را برایتان تجویز می‌کند. توصیه می‌شود پس از این فرآیند درمانی به مراکز معتبری چون بریس دنتال مراجعه کنید.

عصب دندان

خطرات احتمالی و عوارض عصب کشی دندان

گاها به دلایل مختلف ممکن است عصب کشی با خطرات و عوارضی همراه باشد که از جمله مهمترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  1. عدم حذف کامل ریشه عفونی، به دلیل اینکه ساختار دندان حاوی میکروتوبول است، عفونت‌ها باید از میان آن عبور کنند بر این اساس نمی‌توان با ابزارهای دندانپزشکی عفونت‌ها را به طور کامل از میکروتوبل‌ها خارج کرد.
  2. احتمال عفونت پس از عصب کشی وجود دارد و ممکن است بخشی از عفونت پس از عصب کشی دندان در داخل دندان و پالپ باقی مانده و گسترش پیدا کند.
  3. از جمله مهمترین عوارض را باید احتقان سینوسی در نظر بگیریم، بر این اساس در حین عصب کشی کردن مقداری از مایع دهان وارد غشای بینی شده و به احتقان سینوس‌ها می‌انجامد.
  4. دندان پس از عصب کشی کردن مانند قبل قدرتمند نبوده و به دلیل اینکه دارای بافت زنده نیست و عملا مرده است بر این اساس امکان ترک خوردن وجود دارد.

بعد از عصب کشی دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از عصب کشی ممکن است تا حدود 3 روز دندان دچار درد شود، احساس درد نباید بیشتر از این زمان ادامه پیدا کند در غیر این صورت بهتر است با متخصصین این حوزه صحبت کرده و مشاوره دریافت کنید. درد ناشی از عصب کشی اصولا با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه از جمله ایبوپروفن و استامینوفن قابل تسکین بوده در نتیجه این موضوع را پس از عصب کشی در نظر داشته باشید. در صورتی که دردتان افزایش پیدا کند باید با استفاده از آنتی بیوتیک کنترل شود چرا که ممکن است عفونت به طور کامل از پالپ خالی نشده باشد.

هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟

هزینه عصب کشی دندان به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که باید به طور کامل تمامی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. از مهمترین عوامل نوع درمان است که می‌تواند تک کاناله، دو کاناله، سه کاناله یا چهار کاناله باشد. بر این اساس به طور جامع باید گفت که نمی‌توان قیمت دقیقی برای عصب کشی در نظر گرفت و هزینه نهایی در بازه قیمتی 1,700,000 تا 8,000,000 تومان قرار می‌گیرد. نکته مهم دیگر که در تعیین قیمت موثر است را باید کلینیکی در نظر بگیریم که برای دریافت خدمات به آن مراجعه می‌کنید در نتیجه تمامی این فاکتورها را در کنار یکدیگر قرار داده و از خدمات استفاده کنید.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

عمر دندان عصب کشی شده ارتباطی مستقیم با ماده پر کننده، سن بیمار، میزان عفونت و محل قرار گیری دندان دارد. جالب است بدانید که استفاده از طلا عمر این دندان را به 15 تا 30 سال می‌رساند و همچنین مالگام طول عمری برابر با 10 تا 15 سال دارد. به هر میزان سن مراجع بیشتر باشد به میزان مقاومت دندان کمتر خواهد بود. اصولا دندان‌های جلویی تک کانالی فشار کمتری را متحمل می‌شوند در نتیجه عمر طولانی‌تری خواهند داشت، همچنین مراقبت‌های انجام شده در صورتی که به طور اصولی صورت گیرند دندان عصبی کشی شده طول عمر بالایی دارند.

 

سئو جاب تیم

سئو جاب تیم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها