ارتودنسی دندان چیست؟

اورتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چیست و چه مراحلی دارد؟ چه افرادی کاندیدای مناسبی برای خدمات ارتودنسی هستند؟ خدمات ارتودنسی چه هزینه‌ای دارد؟

ارتودنسی از جمله خدمات دندان پزشکی است که به منظور از بین بردن ناهنجاری‌های دندانی مورد استفاده قرار گرفته و عیوبی چون بی نظمی، فاصله زیاد بین دندان و در نهایت مشکلات ظاهری دندان را به بهترین شکل از بین می‌برد. این درمان با استفاده از تجهیزات تخصصی و تکنیک‌های گوناگون به اصلاح نامرتبی‌های دندان پرداخته و ناهماهنگی‌های بین فک‌ها را رفع کرده است تا یک لبخند زیبا و جذاب داشته باشید. همچنین عملکرد دهان و دندان را بهبود بخشیده و از ایجاد مشکلات جدی‌تر جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب در صورتی که به دنبال استفاده از این نوع خدمات هستید بهتر است به کلینیک‌های معتبر در این زمینه مراجعه کرده و تحت نظر متخصصین فرآیند درمان را آغاز کنید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی یک روش درمانی است که برای اصلاح نامنظمی دندان‌ها توسط ارتودنتیست انجام شده و به طور کامل تمامی مشکلات ظاهری فک و دندان به دلیل رشد نامناسب را رفع می‌کند. خدمات درمانی دندان پزشکی چون اورتودنسی و کامپوزیت دندان در تهران روی زیباسازی دندان تاثیر بسیار زیادی داشته و با توجه به شرایط افراد در سنین مختلف مورد استفاده قرار گرفته که مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه دارند. این درمان اصولا زمان بر بوده بوده و بهتر است در سنین کودکی و نوجوانی انجام شود تا از ایجاد مشکلات جدی در بزرگسالی جلوگیری شود. با استفاده از ارتودنسی، دندان‌ها قوس زیبایی پیدا کرده و این موضوع روی فرم لبخند زدن به طور مستقیم موثر در نظر گرفته می‌شود.

دقیقا چه افرادی به انواع درمان ارتودنسی دندان نیاز دارند؟

ارتودنسی مخصوص افرادی است که دارای ناهنجاری‌هایی در دندان و فک هستند، این نوع خدمات برای طیف وسیعی از بیماران در محدوده سنی کودکان تا بزرگسالان مناسب بوده و کاربرد بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهد. بر این اساس بهتر است کودکان تا سن 7 سالگی تحت معاینه متخصصین قرار گرفته و معاینه شوند تا در صورت تشخیص ناهنجاری احتمالی زیر نظر کارشناسان این حوزه درمان شوند. به دلیل اینکه هیچ محدودیتی برای ارتودنسی وجود ندارد بزرگسالان نیز می‌توانند از این روش درمانی بهرمند شده و مشکلات فک و دندان را از بین برده و از درمان بهرمند شوند. در صورتی که دارای دندان‌های شلوغ بوده و دندان‌هایتان دچار فاصله هستند شما بهترین کاندیدا برای این روش درمانی هستید چرا که اورتودنسی به بهترین شکل ظاهر نامناسب دندان را بهبود می‌بخشد.

ارتودنسی دندان چیست

ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد؟

اینکه ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن را باید وضعیت دندان‌ها در نظر گرفت. نکته مهمی که وجود دارد این است که نمی‌توان در کمتر از 6 ماه براکت‌ها را از روی دندان برداشت، به طور جامع این درمان در بازه زمانی 6 تا 36 ماه انجام می‌شود. بر این اساس باید در ابتدا به متخصصین این حوزه مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص با توجه به شرایط دندان و میزان ناهنجاری تشخیص می‌دهد که چه زمانی می‌توانید براکت‌ها را از روی دندان بردارید. یکی دیگر از پارامترهای مهم در این زمینه را باید سن بیمار در نظر گرفت، بی شک اگر سن مراجع کم باشد و او در سنین کودکی به دنبال خدمات ارتودنسی باشد این روند درمانی در زمان کوتاهی انجام می‌شود، در مقابل افرادی بزرگسال به زمان بیشتری برای رفع ناهنجاری‌ها نیاز دارند. در برخی از موارد به دلیل اینکه دندان‌ها در وضعیت نامناسبی قرار دارند ممکن است روند درمان حتی تا 3 سال طول بکشد بدین ترتیب امکان افزایش هزینه وجود دارد، به همین منظور بهتر است برای آگاهی از هزینه این روند درمانی و قیمت لمینت دندان با متخصصین این حوزه تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

مزایای ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه داشته و بر این اساس موجب افزایش اعتماد به نفس در افراد می‌شود. برخی از مهمترین مزایای استفاده از این روش درمانی باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  1. موجب زیبایی لبخند شده و روی زیبایی نیز تاثیرات مثبتی دارد چرا که فرم کج و نامنظم دندان‌ها را به بهترین شکل از بین می‌برد.
  2. به سبب اصلاح جای دندان عملکرد جویدن را نیز بهینه سازی کرده و فشار را روی دندان‌ها و فک کاهش می‌دهد.
  3. از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و همچنین احتمال آسیب به لثه را نیز کاهش خواهد داد.
  4. از کج رشد کردن دندان‌ها در آینده جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا دندان در شرایط تراز قرار گیرد.
  5. به سبب استفاده از پالاتال اکسپندر به وسیع شدن کام دهان کمک کرده و بر این اساس شرایطی ایجاد می‌شود تا دندان‌ها به خوبی درآیند.
  6. جالب است بدانید که این روش درمانی شرایطی را ایجاد می‌کند تا بتوانید به شیوه درست آواها و کلمات را ادا کنید.
  7. فشار ناشی از ناهنجاری‌های دندان را از روی سر و گردن کاهش داده و باعث می‌شود شانه و گردن در وضعیت مناسبی قرار گیرند.

معایب مرتب کردن دندان ها چیست؟

این روش درمانی علاوه بر مزایایی که دارد با معایبی نیز همراه است، بر این اساس باید به کلینیک‌های معتبر این حوزه مراجعه کنید تا عوارض و خطرات ارتودنسی کاهش پیدا کند.

  • به دلیل نحوه قرار گیری براکت‌ها باعث زرد شدن دندان و گاها پوسیدگی دندان می‌شود.
  • در برخی موارد موجب اختلال گیجگاهی فک و مشکلات گفتاری می‌شود.
  • گاهی مشاهده شده که آسیب‌های پریودنتال را به همراه داشته و باعث تحلیل رفتن ریشه دندان خواهد شد.
  • باعث شیب دار شدن دندان شده و پس از قرار گرفتن براکت‌ها ممکن است تا مدتی دچار درد شوید.

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

هزینه ارتودنسی با توجه به نظر متخصص و شرایط دندان به طور دقیق مشخص می‌شود، بدین ترتیب در ابتدا باید تحت نظر دندانپزشک این حوزه قرار بگیرید. به طور جامع می‌توان گفت که هزینه این درمان از 19 تا 36 میلیون تومان متغیر است. که این موضوع به جنس و متریال مواد بستگی دارد. بدین ترتیب اگر از ارتودنسی نامرئی یا سرامیکی استفاده شود هزینه نهایی افزایش پیدا خواهد کرد. این هزینه‌ها چون هزینه ایمپلنت دندان به ازای هر فک محاسبه می‌شوند. دقت داشته باشید که این خدمات قیمت مشخصی نداشته و به پارامترهای مختلفی بستگی دارد، بدین ترتیب بهتر است در ابتدا بودجه خود را مشخص کرده و به مراکزی مراجعه کنید که طبق مصوبه‌ها قیمتی مناسب از مراجعین دریافت می‌کنند.

ارتودنسی دندان ثابت

اگر ارتودنسی انجام ندهیم چه اتفاقی رخ می دهد؟

در صورتی که دندان نیاز به ارتودنسی داشته باشد بهتر است به دنبال بهرمندی از این خدمات درمانی باشید در غیر این صورت ممکن است به هنگام جویدن مواد غذایی دچار مشکل شوید. حتی در برخی موارد مشاهده شده که موجب مشکلات گوارشی شده و به پوسیدگی دندان یا بیماری لثه نیز می‌انجامد. به ندرت ممکن است تنفس بینی را دچار مشکل کرده و در کودکان نیز به کجی فک منجر خواهد شد. بر این اساس بهتر است با مشاهده کجی و شلوغی دندان به دنبال ارتودنسی باشید تا از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری کرده و علاوه بر تضمین سلامت دهان و دندان، لبخندی زیبا و متقارن داشته باشید.

با مراحل ارتودنسی دندان بیشتر آشنا شوید (6 مرحله اصلی)

ارتودنسی دندان در 6 مرحله توسط کارشناسان این حوزه انجام می‌شود، در ادامه به طور دقیق این مراحل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معاینه دندان و مشاوره

در مرحله اول دندانپزشک مراجع را معاینه کرده و دندان‌ها را ارزیابی می‌کند تا مشکلات دندان و فک به طور دقیق مشخص شود. پس از این مرحله مشاوره ارائه داده شده و اطلاعات لازم به طور دقیق در اختیار مراجعه قرار می‌گیرد. در این زمینه دندانپزشک با مراجع صحبت کرده و تمامی مراحل را برای او توضیح داده و بهترین روش برای ارتودنسی را پیشنهاد می‌کند. در این مرحله کارشناس به این نتیجه می‌رسد که آیا ارتودنسی برای رفع عیوب دهان و دندان مناسب است یا خیر! و این موضوع را با بیمار در میان می‌گذارد. در صورتی که ارتودنسی مناسب در نظر گرفته شود مراحل بعدی این روش درمانی آغاز می‌شوند. پس از آن نیاز به عکس برداری یا رادیولوژی عکس است که در آن به طور دیجیتال از فک و دندان عکس تهیه می‌کنند.

قالبگیری دندان‌ها

در مرحله بعد قالب گیری دندان صورت می‌گیرد که باید از دو فک بالا و پایین انجام می‌شود. متخصص به منظور آگاهی از وضعیت دندان فرآیند قالب گیری را به طور تخصصی انجام داده و از دندان قالب تهیه می‌کند تا شرایط و وضعیت دندان را پیش از ارتودنسی و پس از آن بررسی کرده و تغییرات اعمال شده را تحت نظر قرار می‌دهد. همچنین این مرحله باید پیش از ترمیم انجام شود تا متخصص بتواند به بهترین نحو فرآیند درمان را جلو ببرد.

نصب وسایل

در این مرحله نوبت به نصب وسایل و براکت فلزی یا سرامیکی ارتودنسی می‌رسد. دندانپزشک با استفاده از نوک سرنگ یا کاردک مقداری از چسبی که بر اثر مواجه با نور خشک می‌شود را برداشته و روی پایه براکت زده آن را درون شیارهای براکت فرو می‌دهد، سپس براکت روی دندان قرار گرفته و فشار داده می‌شود. در این مرحله تاباندن نور باید از سطح جونده دندان شروع شود. در این زمان نور باید به مدت 1 الی 2 ثانیه به دندان تابیده می‌شود. پس از این مدت ابزار کاملا به براکت چسبیده در نهایت با افزایش نور می‌توان فورا روی براکت سیم کمانی قرار داد.

تنظیمات دستگاه‌ها و جلسات دوره‌ای

تنظیم دستگاه‌ها باید به طور دوره‌ای در هر 4 تا 6 هفته یکبار انجام شود، این مرحله به منظور حرکت صحیح دندان‌ها می‌بایست به طور مداوم انجام شود.

  • به منظور تنظیم دستگاه‌ها ابتدا اورینگ یا حلقه کشی لیگاچور انجام می‌شود که سیم به نگین براکت متصل شده و سپس برداشته می‌شود.
  • در مرحله بعد سیم ارتودنسی برداشته شده و گاها به بیمار فرصتی داده می‌شود تا دندان‌ها مسواک زده شوند.
  • در آخرین مراحل ارتودنتیست دندان بیمار را مورد بررسی قرار داده و با استفاده از سیم جدید و حلقه کشی درمان لازم را به طور اصولی انجام می‌دهد.

برداشتن دستگاه‌ها و مشاهده نتایج درمان (از بهترین مراحل ارتودنسی دندان)

برداشتن دستگاه‌های ارتودنسی خود شامل 4 مرحله است که باید در طی یک جلسه توسط متخصص انجام شود. این مراحل به شرح زیر تعریف می‌شوند:

  • در ابتدا الاستیک‌های ارتودنسی که بیرونی‌ترین قسمت دستگاه هستند برداشته می‌شوند که این مرحله به راحتی توسط کارشناس انجام می‌شود.
  • در مرحله بعد نوبت به برداشتن یا کشیدن سیم ارتودنسی می‌رسد که بین براکت‌ها عبور پیدا کرده است. یکپارچگی بین بریس‌ها به سبب وجود سیم اوردنسی است، بر این اساس با برداشتن آن ارتباطی بین دندان و براکت وجود نخواهد داشت. در این زمان متخصص باید با استفاده از انبردست مخصوص دندانپزشکی براکت را شل کرده و سیم را خارج کند. کارشناس باید مراقبت باشد که هیچ آسیبی به دهان و لثه وارد نکند.
  • پس از کشیدن سیم نوبت به برداشتن براکت و باندها می‌رسد که یکی از سخت‌ترین مراحل در برداشتن دستگاه‌های ارتودنسی است که اگر به دست متخصصین انجام شود به زمان کوتاهی نیاز دارد. اگرچه براکت با چسب مخصوص روی دندان قرار گرفته است اما باید به شکلی چسبیده شود که در صورت اعمال فشار به جهت خاصی به راحتی کنده شود. در این مرحله به علت اعمال فشار ممکن است مراجع دچار کمی درد شود.
  • در نهایت پس از برداشتن براکت دندان‌ها حالتی چسبناک و کثیف به خود گرفته و به همین دلیل ممکن است مراجع احساس ناخوشایندی داشته باشد که این موضوع به دلیل برنداشتن چسب دندان است. در این زمینه متخصص باید تمامی چسب‌ها را از روی دندان پاک کند.

حفظ نتایج درمان در این مرحله حساس ارتودنسی

اصولا دندان‌ها به سبب عوامل مختلف به مرور زمان دچار جابجایی شده و این موضوع در طولانی مدت اتفاق می‌افتد، برای مثال درآمدن دندان عقل می‌تواند از مهمترین عوامل برای تغییر جای دندان‌ها در نظر گرفته شود. همچنین مصرف مواد غذایی و فشار آوردن نیز از عواملی هستند که ممکن است به مرور شرایط را برای تغییر جای دندان فراهم کنند بر این اساس باید همواره تحت نظر متخصصین قرار گرفته و معاینه شوید تا در صورت عدم هماهنگی دندان‌ها سریعا روند درمان آغاز شود.

انواع روش های ارتودنسی دندان

ارتودنسی برای رفع مشکلات دندان انواع مختلفی دارد که به شرح زیر تعریف می‌شوند.

  • ارتودنسی ثابت با استفاده از دستگاه‌های مخصوص انجام شده و اجزای آن روی دندان می‌چسبند بر این اساس شرایطی ایجاد می‌شود تا مراجع نتواند آن را از دهان خارج کرده و قادر به حرکت دادن آن نیست. در این روش براکت‌ها روی دندان چسبیده شده و با اعمال فشار در جای مناسب قرار می‌گیرد. ارتودنسی‌های فلزی، سرامیکی، لینگوال و دیمون از جمله اورتودنسی ثابت هستند.
  • ارتودنسی متحرک از جمله بهترین روش‌های مدرن و کم تهاجم است است که به منظور منظم ساختن و صافی دندان مورد استفاده قرار گرفته و به طور کامل تمامی مشکلات کجی و ناهماهنگی دندان را از بین می‌برد. ارتودنسی متحرک به دندان‌ها چسبیده نشده و قابل برداشتن است و براکت‌ها، اسپیسرها، پلیت‌ها و … به طور مستقل یا ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه اتصال دستگاه‌ها

اتصال دستگاه‌ها در این روش در صورتی که متخصص با تجربه کافی آن را انجام دهید به راحتی و در زمان کوتاه صورت می‌گیرد.

  1. در ابتدا دندان با استفاده از خمیر بدون طعم برای پولیش دندان و جرم گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. به وسیله رترکتوریا یا باز کننده دهان، لب‌ها باز شده و دندان کاملا در معرض دید دندانپزشک قرار خواهد گرفت.
  3. در این زمان دندان با جریان هوا خشک شده و پس از حدودا زمانی 30 ثانیه‌ای محلول کاندیشنر در سطح جلویی دندان قرار می‌گیرد.
  4. در این مرحله کاندیشنر از روی دندان شسته شده و دندان مجددا با جریان هوا خشک می‌شود.
  5. چسب مخصوص پشت براکت مالیده شده و روی دندان قرار می‌گیرد.
  6. موقعیت براکت تنظیم شده و سپس چسب اضافی آن پاک می‌شود.
  7. اگر چسب به نور حساس باشد با تاباندن لایت کیور یا نور آبی سفت می‌شود که برخی از چسب‌ها نیازی به این مرحله ندارند.
  8. در نهایت رترکتوریا برداشته شده و سیم‌ها به براکت‌ها متصل می‌شوند.

تمام ماجرا (و مراحل ارتودنسی) همین است

مراحل چسباندن براکت حدودا 20 دقیقه زمان نیاز دارد و تمامی فرآیند ارتودنسی در یک جلسه انجام شده و به همین دلیل نیاز نیست چندین جلسه به طور مکرر به کلینیک مراجعه کنید. فرآیند ارتودنسی بدون درد بوده و تنها استفاده از باز کننده دهان ممکن است کمی به لب و گونه‌ها فشار آورد که درد آن در زمان کوتاهی بهبود پیدا خواهد کرد. در این مراحل متخصص باید از چسب مخصوص باکیفیت استفاده کند تا براکت‌ها در برابر رطوبت از خود مقاومت بالایی نشان دهند. بر این اساس هنگام دریافت مشاوره به دقت این موضوع را مورد بررسی قرار دهید. در نهایت با انجام ارتودنسی بهتر است هر چند ماه یک بار به تشخیص دندانپزشک به کلینیک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید تا در صورت بروز مشکل در سریع‌ترین زمان رفع شود.

شما هنوز ارتودنسی انجام نداده‌اید؟

در صورتی که دارای دندان‌های نامنظم هستید بهتر است هر چه سریع‌تر به مراکز دندان پزشکی مراجعه کرده و با متخصصین این حوزه صحبت کرده و مشاوره دریافت کنید. بر این اساس کارشناس تشخیص می‌دهد که آیا به این نوع خدمات نیاز دارید یا دندان‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارند. اگر دندان‌ها دچار جابجایی باشند باید با استفاده از خدمات ارتودنسی در محل اصلی خود قرار گیرند تا بدین ترتیب از ایجاد مشکلات جدی در آینده جلوگیری کند. بریس دنتال از جمله بهترین‌ها در حوزه ارائه خدمات ارتودنسی است که با آخرین تجهیزات به کمک دندانپزشکان متخصص این حوزه به خوبی دندان‌هایی صاف و مرتب برایتان ایجاد کرده و لبخندی زیبا برایتان به ارمغان می‌آورد.

سئو جاب تیم

سئو جاب تیم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها