علت بوی بد دهان در صبح

علت بوی بد دهان در صبح

 

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که علت بوی بد دهان در صبح چیست؟ بوی بد دهان در اول صبح می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. این بوی نامطبوع اغلب اوقات به دلیل عفونت در ناحیه بینی، گلو و حتی سینوس‌ها ایجاد شده و در بسیاری از موارد به استرس، اضطراب و افسردگی بستگی دارد. در صورتی که سیگار یا الکل مصرف می‌کنید ممکن است صبح‌ها دهان شما بوی نامطبوعی ایجاد کند که این موضوع به مرور زمان روی اعتماد به نفس تاثیر می‌گذارد. در نتیجه تا انتهای این مقاله مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های درمان بوی بد دهان در صبح را بررسی کنیم.

علت بوی بد دهان

بوی بد دهان علت‌های مختلفی دارد، برخی از مهمترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • خرابی دندان و عدم رعایت بهداشت دهان
  • ایجاد عفونت در دهان و یا وجود زخم
  • مصرف الکل و سیگار کشیدن
  • مشکلات معده و گوارش
  • مصرف برخی از مواد غذایی و داروها
  • روزه داری و غذا نخوردن در طولانی مدت
  • اضطراب و استرس

این مشکل ممکن است در کودکان بیشتر مشاهده شود از جمله علت‌هایی که موجب ایجاد بوی بد دهان در کودکان می‌شود به صورت زیر هستند.

  • ایجاد پلاک روی سطح دندان
  • ایجاد عفونت و گره‌های لنفاوی متورم
  • گلودرد یا تشکیل چرک در گلو
  • خشکی دهان و سفید شدن زبان
  • خونریزی زبان و بیماری‌های مربوط به لثه

رفع بوی بد دهان در صبح

به دلیل اینکه صبح‌ها تازه از خواب بیدار شده و چندین ساعت از مواد غذایی استفاده نکرده‌اید دهان، دندان و زبان تحرکی ندارند و این موضوع ممکن است در ایجاد بوی نامطبوع دهان موثر باشد که در این مواقع بوی بد دهان یک امر طبیعی است. اما در صورت تشدید شدن این بو و اذیت شدن دیگران باید به دنبال رفع بوی بد باشید. در ادامه بهترین روش‌ها برای رفع بوی بد دهان در صبح را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • استفاده از مسواک و دهانشویه

در طول روز حداقل 2 بار مسواک زده و 1 بار از دهانشویه استفاده کنید. زبان خود را تمیز کنید تا باکتری‌های موجود در دهان که باعث ایجاد بوی بد می‌شوند از بین بروند. این فرآیند را به طور متداوم انجام دهید تا بهداشت دهان و دندان حفظ شود. در صورتی که پیش از خواب مسواک نزنید مواد غذایی در داخل دهان و میان دندان‌ها باقی مانده و این موضوع موجب به وجود آمدن بوی بد دهان در صبح می‌شود به همین دلیل به این موضوع دقت داشته باشید. همچنین بهتر است به طور دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت خرابی دندان از دندان پیچی جایگزین دندان های کشیده شده استفاده فرمایید.

  • خوردن صبحانه

صبحانه بخورید چرا که این موضوع باعث ترشح بیشتر بزاق می‌شود. خوردن صبحانه و میان وعده در از بین بردن بوی بد دهان در اول صبح بسیار تاثیرگذار هستند. بهتر است به دنبال خوردن و جویدن میوه‌ها و سبزیجاتی چون هویج باشید. آب نبات‌های بدون قند یا آدامس‌های بدون قند را مورد استفاده قرار دهید. آب میوه نیز می‌تواند مفید واقع شود در نتیجه برای صبحانه از آبمیوه استفاده کنید تا به عنوان بزاق مصنوعی عمل کرده و خشکی دهان را به بهترین شکل از بین ببرد.

  • تنظیم ساعت خواب

بهتر است ساعت خواب خود را تنظیم کنید. جالب است بدانید که خروپف کردن یا تنفس شدید در هنگام خواب ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان در اول صبح شود. به این ترتیب برای درمان بوی بد دهان، خواب خود را تنظیم کرده و گرفتگی بینی را برطرف کنید. به این ترتیب بهتر است از اسپری و قطره بینی استفاده کنید تا گرفتگی‌ها به بهترین شکل رفع شوند. نکته مهم دیگر که در این زمینه باید به آن توجه داشت این است که بکار گرفتن یک بالش بلند در کاهش میزان خروپف موثر واقع می‌شود. پیش از خواب از بینی تنفس کرده و دم و بازدم را از دهان انجام ندهید. بهتر است قبل از خواب از نوشیدنی‌هایی چون آبمیوه و آب استفاده فرمایید تا خشکی دهان بر بین برود. توصیه می‌کنیم به طور کلی برای از بین بردن بوی بد دهان در صبح و حفظ سلامتی بدن روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید.

  • توجه به رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از مهمترین پارامترها در ایجاد بوی بد دهان در صبح است، بر این اساس با ایجاد یک رژیم مناسب باعث رفع بوی نامطبوع دهان خود شوید. از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. به دنبال مصرف هویج، سیب، کرفس و به طور کلی میوه‌های خام باشید. استفاده از سیب بهترین نتیجه را به دنبال دارد. غذاهای سالم مصرف کنید، اگر از غذاهایی که دارای کربوهیدارت کمی هستند استفاده می‌کنید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این موضوع در ایجاد بوی نامطبوع موثر است. از مصرف مواد غذایی تند، سیر، پیاز و… خودداری کنید چرا که باعث ایجاد بوی شدیدی در دهان شده و دیگران را آزار می‌دهد. قند مصرفی بدن را کاهش دهید چرا که به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان شده و علاوه بر آن در ایجاد بوی بد دهان در صبح تاثیرگذار است. در این رژیم غذایی بهتر است از موادی که رنگ مصنوعی دارند استفاده نکنید در غیر این صورت باید از خدمات سفید کردن دندان با بلیچینگ دندان بهرمند شوید تا دندان‌ها زیبایی خود را بدست آورد.

بوی بد دهان

درمان خانگی بوی بد دهان

در صورتی که به بوی بد دهان مبتلا هستید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن بوی بد دهان را از بین برده و از روش‌های خانگی استفاده کنید بهتر است به روش‌های درمانی زیر توجه داشته باشید.

  • بهتر است بعد از هر وعده غذایی از مسواک استفاده کنید.
  • دهانشویه برای ضد عفونی کردن دهان و از بین بردن باکتری‌ها مناسب است.
  • نخ دندان را به طور روزانه استفاده کنید تا تکه‌های غذا از بین دندان‌ها خارج شوند.
  • بهرمندی از فلوراید به منظور ضد عفونی کردن مناسب است.
  • توصیه می‌شود تا مسواک را روی پرزهای زبان خود بکشید.
  • در طول روز 2 الی 3 عدد سیب استفاده کنید.
  • به طور منظم روزانه 8 الی 10 لیوان آب بنوشید.
  • از آدامس‌های بدون قند خوشبوکننده استفاده کنید.
  • اگر به دنبال سریع‌ترین روش هستید اسپری خوشبو کننده مناسب است.
  • به هیچ عنوان غذاهای اسیدی و چرب استفاده نکنید.
  • از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنید.
  • در مصرف شیرینی جات زیاده روی نکنید.
  • با استفاده از پروتز دندان به طور منظم دهان را تمیز کنید.

درمان گیاهی از بین بردن بوی بد دهان

علاوه بر روش‌های خانگی راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که بتوانید بوی بد دهان را در اول صبح از بین ببرید. به این ترتیب بهتر است به روش‌های درمانی زیر دقت داشته باشید.

  • استفاده از روغن نارگیل

برای استفاده از روغن نارگیل در ابتدا یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را وارد دهان کرده و در مدت زمانی برابر با 5 تا 10 دقیقه آن را درون دهان خود بگردانید. سپس با استفاده از آب ولرم دهان را بوشیید. بهتر است این اقدام را هر روز تکرار کنید تا بوی بد دهان از بین برود. با بهرمندی از این روش تمامی باکتری‌ها از بین می‌رود. این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد گزینه مناسبی است.

  • روغن اوکالیپتوس

1 فنجان آب را با 2 الی 3 قطره از این روغن ترکیب کرده و سپس این محلول را وارد دهان کرده و غرغره کنید. بر این اساس توصیه می‌شود این کار را هر روز تکرار کنید. این روغن خاصیت ضد باکتری داشته و علاوه بر آن خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد. جالب است بدانید که درد و تورم را کاهش می‌دهد.

  • دانه های رازیانه

به منظور از بین رفتن دانه‌های رازیانه 1 قاشق چایخوری رازیانه را داخل دهان ریخته و بجوید، سپس آن را بخورید تا به بهترین شکل بوی بد دهان را از بین ببرید. نکته قابل توجه این است که دانه رازیانه  نفس را خنک کرده و به همین دلیل باعث رفع بوی بد دهان می‌شود.

  • استفاده از زنجبیل

به منظور استفاده از زنجبیل بهتر است به مراحل زیر دقت داشته باشید.

  1. در ابتدا ریشه این گیاه دارویی را رنده کرده و سپس آن را بفشارید تا عصاره آن خارج شود.
  2. در مرحله بعد کمی آب گرم به آب زنجبیل اضافه کرده و دهان خود را با این محلول بشویید.
  3. بعد از هر وعده غذایی و هر روز این کار را انجام دهید تا دیگر صبح‌ها دهان بوی بدی نداشته باشید.

زنجبیل خاصیت ضد میکروبی دارد و عفونت دهان و گلو را از بین می‌برد به همین دلیل یک روش گیاهی مطمئن برای درمان بوی بد دهان است.

  • استفاده از چای سبز

برای رفع بوی بد دهان در صبح چای سبز را فراموش نکنید. بر این اساس به مراحل زیر دقت داشته باشید.

  1. در ابتدا یک عدد چای کیسه‌ای سبز را با یک فنجان آب داغ مخلوط کرده و برای شیرین کردن چای کمی عسل به آن اضافه کنید.
  2. چای کیسه‌ای را چند دقیقه در آب قرار داده تا دم بکشد و سپس چای را به آرامی بنوشید.
  3. روزانه 1 تا 3 لیوان از این نوع چای استفاده فرمایید.

استفاده از چای سبز به جای چای سیاه و یا قهوه می‌تواند هالیتوز را از بین برده و باعث رفع بوی بد دهان شود. این محصول به طور طبیعی خاصیت ضد میکروبی داشته و موجب می‌شود تا دهان صبح‌ها بوی نامطبوعی نداشته باشد.

بوی بد دهان

از بین بردن بوی بد دهان که ناشی از معده است

به منظور از بین بردن بوی بد دهان ناشی از معده درد راهکارهای زیادی وجود دارد، استفاده از نعنا و جعفری می‌تواند مناسب در نظر گرفته شود. بهتر است هیچگاه با معده خالی با نوشیدنی گازدار یا قهوه استفاده نکرده و پرخوری نکنید. همچنین اگر معده درد دارید و این موضوع باعث ایجاد بوی بد دهان در صبح شود بهتر است به پزشک مراجعه کرده و در این زمینه از او مشورت بگیرید. بر این اساس اصولا دندانپزشکان قرص رانیتیدین را تجویز کرده تا سوء هاضمه کاهش پیدا کرده و زخم معده نیز از بین برود. با استفاده از این داروها عفونت معده از بین رفته و همچنین دهان دیگر بوی بدی نخواهد داشت. در استفاده از دارو برای معده درد هیچگاه بدون تجویز پزشک از دارو استفاده نکنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و بوی بد آن

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان در صبح بوی بدی پیدا می‌کند، مهمترین نکته برای اینکه بهداشت دندان و دهان رعایت شود استفاده از مسواک و نخ دندان است. مسواک و نخ دندان، مواد غذایی باقی مانده در میان دندان‌ها را خارج کرده در نتیجه از ایجاد باکتری‌های مختلف در فضای دهان جلوگیری می‌کنند. توصیه می‌شود برای رعایت بهداشت دهان به طور دوره‌ای در طول سال حداقل 2 مرتبه به دندان پزشکی مراجعه کرده و از خدمات آن بهرمند شوید. بر این اساس یکی از بهترین کلینیک‌ها در سطح تهران بریس دنتال است که به طور تخصصی با آخرین تکنولوژی‌ها و ابزار معاینه را انجام داده و در صورت نیاز خدمات مختلف را به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می‌دهد.

سئو جاب تیم

سئو جاب تیم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها