کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان ( dental composite ) از راه حل های سریع و جذاب در حوزه دندانپزشکی می باشد.  برای رفع مشکلات دندان اعم از شکستگی، بد رنگی، فاصله بین دندان یا بهم  ریختگی دندانها و یا … به سریع ترین گزینه روی می آورند. این روش بر روی مینای دندان می چسبد و ظاهری زیبا به دندان های خراب می دهد مانند لمینت دندان. با انجام 
آن می توانید دندانتان را احیا کنید و در بهبود لبخندتان قدمی برداشته باشید..

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت (composite) به مواد خاصی در دندان پزشکی می گویند که به صورت جداگانه بر روی دندان ها قرار می گیرد و عیوب را پوشش می دهد. این مواد از متریالی چون گلاس، رزین و کوارتز است. این متریال به صورت خمیری شکل در اختیار دندانپزشک ها قرار می گیرد و در تماس با نور حالت سفت و سختی به خود می گیرند. این ماده های خمیری به رنگ دندان ها بوده تا ظاهری طبیعی و جذاب به لبخندتان بدهد. بعد از اتمام کار دندان پزشک آن را به وسیله اشعه های مخصوص تثبیت می کند تا از حالت خمیری در بیاید. این مواد 5 تا 10 سال با توجه به کیفیت مواد بر روی دندان هایتان دوام دارد. با مراقبت های بیشتر می توانید عمرکامپوزیت دندان را بیشتر نمایید.

مپوزیت دندان ( dental composite ) از راه حل های سریع و جذاب در حوزه دندانپزشکی می باشد. برای رفع مشکلات دندان اعم از شکستگی، بد رنگی، فاصله بین دندان یا بهم ریختگی دندانها و یا … به سریع ترین گزینه روی می آورند.

نمونه کارها

مراحل کامپوزیت دندان

مراحل کامپوزیت دندان شامل موارد زیر خواهد شد.

مرحله اول: آمادی سازی دندان در کامپوزیت

آماده سازی دندان برای این روش شامل عملیات هایی مثل ترمیم دندان های آسیب دیده می باشد تا هرگونه نقصی در سطح دندان رفع شده و آماده برای کامپوزیت شود. دندان های زیری باید تمیز باشد تا سطح دندان مشکلی برای گذاشتن مواد ایجاد نکند.

آمادی سازی دندان در کامپوزیت

مرحله دوم: لایه گذاری کامپوزیت

لایه گذاری کامپوزیت مرحله به مرحله انجام می شود. پس از قرار دادن اولین لایه از مواد توسط نوری مخصوص آن را در جای خود سفت می کنند. وقتی اولین لایه انجام می شود، نوبت به لایه های دیگر می رسد. این کار تا زمانی ادامه می یابد که به طور کامل شکل دندان پوشش داده شده باشد.

لایه بندی کامپوزیت

مرحله سوم: فرم دهی دندان در کامپوزیت

فرم دهی دندان در کامپوزیت دندان پس از لایه گذاری انجام شده تا شکل طبیعی را به وسیله تراشیدن به دندان بدهند. تراشیدن دندان به وسیله ابزار های مخصوص پزشکی و با دقت انجام می شود.

 فرم دهی دندان در کامپوزیت

مرحله چهارم: حالت دهی در کامپوزیت دندان

حالت دهی در کامپوزیت دندان مرحله بعد از فرم دهی می باشد. در این قسمت حالت نهایی دندان توسط پزشک طراحی می شود. این مرحله اید با دقت و ظرافت خاصی صورت گیرد تا دندان های طبیعی و زیبا داشته باشید.

حالت دهی در کامپوزیت دندان

مرحله پنجم: پالیش در کامپوزیت

پالیش در کامپوزیت دندان از مراحل آخر به شمار می آید. در این مرحله شکل دندان مرتب تر شده و با دیگر دندان ها یکسان سازی می شود. همچنین این مرحله در درخشان شدن و زیبایی آن ها تاثیر زیادی دارد.

پالیش در کامپوزیت دندان

انجام کامپوزیت دندان چقد طول می کشد؟

کامپوزیت دندان چقدر طول می کشد؟ این سوال برای عده ای بسیار حائز اهمیت بوده و علاقه مند به درمان های طولانی مدت نیستند. خوشبختانه این روش مدت زیادی برای درمان نداشته و از خدماتی نظیر ارتودنسی مدت زمان کمتری می برد. البته یکی از عوامل مهم در تعیین مدت زمان آن، شرایط دهان و دندان مراجعه کننده می باشد. طبیعتا این شرایط متفاوت تر بوده و این روند شاید کمی طولانی به نظر برسد. اما چیزی که روند مراحل آن را تسریع می کند، تبحر و تجربه دندان پزشک می باشد. دندان پزشک هایی که مهارت بالای دارند تند تر این مراحل را پشت سر می گذارند. کامپوزیت هایی مانند ونیر در یک جلسه و به ازای هر فک 3 ساعت انجام خواهد شد. اما گاهی دندان مراجعه کننده دچار مشکلات قبلی بوده و برای رفع آن ها نیاز به  جلسات درمانی می باشد.

هزینه کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان به چه صورت محسابه می شود؟ شاید برایتان پیش آمده باشد که قصد کامپوزیت داشته باشید و هر کلینیک قیمتی متفاوت به شما ارائه داده باشد. چه چیزی باعث تفاوت قیمت ها می شود؟ از دلایل عمده تفاوت هزینه های کامپوزیت دندان، کیفیت های گوناگون شرکت های سازنده مختلف می باشد. طبیعتا مواد اولیه درجه یک قیمت های بالاتری دارند. بعضی از مواد وارداتی بوده و براساس قیمت های جهانی تغییر می کنند. مواد اولیه ، آمریکایی و سوییسی آلمانی ژاپنی معمولا کیفیت های بالاتری نسبت به سایر کشور های سازنده دارند.

البته در خصوص اطلاع از هزینه آن می توانید با همکاران ما در مرکز دندانپزشکی بریس مشورت نمایید تا با بصورت دقیق از هزینه های مربوط به انجام این روش مطلع شوید. در مرکز دندانپزشکی بریس دنتال  بهترین مواد اولیه روز دنیا توسط پزشکانی با تجربه و ماهر برای انجام آن استفاده می شود. از بابت هزینه ها نیز باید اطمینان خاطر دهیم که در کنار انجام کار تضمینی و با کیفیت از قیمت های مناسب این مرکز بهره خواهید گرفت.

مزایای کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت دندان باعث شده تا امروزه افراد زیادی علاقه مند به انجام این روش درمانی باشند. به عنوان اولین مزایای این روش باید بگوییم که:

 دندان هایتان تراش کمتری می خورند

 بافت لثه و دندان تا حدودی حفظ خواهد شد.

مواد روی دندان های خودتان گذاشته شده و فاصله ها بین آن ها با مواد گذاری جبران خواهد شد.

 زیبایی ظاهری کامپوزیت از هر روش دیگر بهتر بوده و لبخندی زیبا را برایتان به ارمغان می آورد. افرادی که دچار شکستگی در ناحیه دندان مواجهند، مقرون به صرفه ترین راه حل همین روش معرفی شده می باشد. دندان پزشکان ماهر مرکز دندانپزشکی بریس سعی می کنند تا با موادگذاری دقیق و رنگ های طبیعی دوچندان کنند. انتخاب رنگ ها براساس رنگ طبیعی دندان خودتان تعیین شده مانند بلیچینگ دندان که برای دندان های خود فرد انجام می شود تا ظاهری غیر طبیعی و جلوه ای زشت نداشته باشد.

کامپوزیت دندان جلو چیست؟

کامپوزیت دندان جلو فقط شامل ردیف های پیدا در لبخندتان خواهد شد. امروزه افراد برای زیبایی ظاهر بهتر فقط دندان هایی جلویی را ترمیم می کنند و برای دندان های عقبی نیازی به ترمیم نمی بینند. البته حق هم دارند چون هم از لحاظ هزینه و هم زمان برای این روش صرفه جویی خواهد شد. ترمیم دندان های جلو به وسیله کامپوزیت دندان لبخند جذاب یا هالیوودی را برایتان هدیه داده و چهره شما زیباتر به نظر می رسد. دندان هایی که جلوه بیشتری در لبخند دارند معمولا اهمیت خاصی دارند و پزشک نیز دقت بیشتری برای آن ها به خرج می دهد. تمامی مراحل گفته شده، فقط برای دندان های جلویی به کار می رود. مواد گذاری ها بر روی دندان های قدامی انجام شده و توسط اشعه های مخصوص تثبیت می شوند. این کار به علت محدود بودن تعداد دندان ها در مدت زمان کم تری صورت خواهد گرفت.

کامپوزیت دندان در تهران

کامپوزیت دندان در تهران را می توانید توسط کلینیک های متعددی انجام دهید. اما تفاوت کلینیک بریس دنتال با سایر دندان پزشکی چیست؟ در این مجموعه پزشکانی متبحر و با تجربه مشغول به کار هستند که می توانند بهترین خدمات زیبایی را به شما ارائه دهند. متاسفانه برخی از پزشکان تازه کار اقدام به انجام این کار کرده و ظاهری غیر طبیعی را در لبخند و صورتتان ایجاد می کند. ظاهر های غیر طبیعی معمولا جلوه زیبایی نداشته و شما را از انجام خدمات زیبایی پشیمان می کنند. اما در مجموعه ما خبری از ظاهر های غیر طبیعی نیست و همه مراحل خیلی دقیق و ظریف برایتان انجام خواهد شد وحتی در صورت نبودن دندان با ایمپلنت دندان برای شما دندان جایگزین می کنن به صورت طبیعی. اما مهم ترین وجه تمایز ما با بقیه در این جا است که بهترین مواد اولیه توسط پزشک متخصص با قیمت های استثانایی برایتان انجام خواهد شد.

سوالات متداول

در برخی موارد در صورتی که به پزشک متخصص و کارشناس در این زمینه مراجعه نکنید امکان پوسیدگی دندان وجود دارد، در حالت جامع باید بگوییم که اگر کامپوزیت سر جای خود قرار گرفته و تمامی مراحل به صورت اصولی از سوی دندانپزشک انجام شود امکان بروز پوسیدگی در دندان‌ها وجود نخواهد داشت. همچنین استفاده از متریال مرغوب از ایجاد پوسیدگی جلوگیری خواهد کرد.

در صورتی که پس از دریافت کامپوزیت می‌خواهید آن را ریمو کنید بهتر است در ابتدا با پزشک متخصص صحبت کرده و با توجه به تایید او این امکان ایجاد خواهد شد تا ریمو کردن کامپوزیت انجام شود. برای حذف آن اصولا از دستگاه لیزر استفاده می‌شود و از طریق ترکیب نمک و آب و تبدیل شدن آن به یک اسید و باز، آب در سیمان کامپوزیت حل شده و آن را شل خواهد کرد. بر این اساس به راحتی فرآیند ریمو کردن انجام خواهد شد.

در یک جواب باید بگوییم که خیر، کامپوزیت یک راه حل دائمی نیست اما بسته به نحوه نگهداری شما بازه ماندگاری آن متغیر بوده و اصولا 5 تا 10 ساله خواهد بود. بر این اساس به هر میزان به خوبی از دندان‌ها نگهداری کنید این امکان به وجود خواهد آمد تا مدت زمان بیشتری کامپوزیت روی دندان‌ها باقی بماند.

بهترین رنگ، ترکیبی است که با رنگ صورت شما هارمونی زیبایی به وجود آورد، بر این اساس به 3 پارامتر مختلف از جمله رنگ پوست، رنگ دندان و لب توجه می‌شود. بهتر است رنگی را انتخاب کنید که جلوه طبیعی‌تری را در صورت ایجاد کند. در این زمینه از کارشناس مشورت بگیرید. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که کنتراست بین کامپوزیت و سفیدی چشم باعث می‌شود تا صورت چهره‌ای غیر طبیعی به خود بگیرد در نتیجه به این موضوع نیز دقت داشته باشید.

به منظور مراقبت از دندان‌ها پس از کامپوزیت بهتر است تا مدتی از خوردن غذاهای سفت خودداری فرمایید، همچنین به دنبال مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی نباشید چرا که موجب ایجاد لک خواهند شد. در هنگام جویدن و گاز گرفتن حتما به آرامی این کار را انجام دهید. به هیچ عنوان دندان قروچه نکرده و با استفاده از دهانشویه‌های بدون الکل همواره دهان خود را شسته و همواره از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.