تفاوت بین کامپوزیت دندان و لمینت دندان

لمینت دندان

تفاوت بین کامپوزیت و لمینت دندان در چیست؟ ممکن است برای زیباسازی و ترمیم دندان‌های خود به فکر استفاده از خدمات دندانپزشکی باشید و این سوال برایتان ایجاد شود که روکش سرامیکی بهتر است یا Composite؟ در این مقاله قصد داریم تا نکات مثبت و منفی هر دو روش را در اختیارتان قرار دهیم تا با توجه به بودجه و نظر متخصصین از بهترین خدمات در کلینیک‌های دندانپزشکی بهرمند شوید در نتیجه با ما همراه شوید.

مقایسه لمینت و کامپوزیت

 پرسلن ونیر یک پوسته نازک است که به قسمت جلوی دندان‌ها می‌چسبد، در مقابل Composite یک مخلوط از مواد مصنوعی رزین یا پلاستیکی است که با استفاده از شیشه ساخته شده و به صورت لایه‌ای روی دندان قرار می‌گیرد. جنس و متریال مورد استفاده در این دو روش با هم متفاوت هستند و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. اصولا روکش سرامیکی در یک پروسه زمانی 2 الی 3 هفته‌ای انجام می‌شود در صورتی که برای کامپوزیت دندان تراش داده نشده و قالب گیری نیز انجام نمی‌شود به همین دلیل در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام می‌شود. استحکام این دو نیز با یکدیگر متفاوت هستند، لمینت استحکام بالاتری داشته و در برابر آسیب مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت

اغلب دندانپزشکان و متخصصین بر این باور هستند که روکش‌های چینی به دلیل اینکه مقاومت بالاتری داشته و فرم طبیعی‌تری به دندان می‌بخشند مناسب‌تر هستند، اما نکته مهمی که در این زمینه باید آن را در نظر گرفت قیمت لمینت است که نسبت به Composite بالا بوده در نتیجه با تمامی بودجه‌ها همخوانی ندارد. بدین ترتیب با توجه به شفافیت، طبیعی بودن، استحکام، زیباسازی چهره و بودجه خود با دندانپزشک صحبت کرده و از او مشورت بگیرید تا بهترین راه را برای ترمیم دندان‌های خود استفاده کنید. در ادامه مزایا و معایب این دو خدمات دندانپزشکی را با هم مقایسه می‌کنیم تا دیدگاه واضحی در این زمینه برایتان ایجاد شود.

مزایا و معایب ونیر کامپوزیت

همانطور که اشاره شد متریال در Composite به طور لایه‌ای رویه دندان قرار گرفته و باید توسط دندانپزشک انجام شود به همین دلیل هم نیاز به لابراتور ندارد.

مزایا کمپوزیت ونیر به شرح زیر است:

  1. در مدت زمان کوتاهی انجام شده و برای قرار گرفتن آن روی دندان یک جلسه زمان نیاز است.
  2. قیمت کمتری داشته به همین دلیل برای افرادی که بودجه کمتری دارند مناسب است.
  3. قابلیت ترمیم داشته و در صورت شکستن یا کنده شدن به راحتی ترمیم می‌شود.
  4. نیاز به تراش مینای دندان ندارد، مگر در صورت تشخیص پزشک که کمی از مینا تراش می‌خورد.

معایب کامپوزیت به صورت زیر هستند:

  1. نسبت به روکش سرامیکی رنگ پذیری بالایی دارد.
  2. طول عمر کمی داشته و اگر بتوانید از آن به خوبی محافظت کنید در مدت زمانی نهایتا 8 سال سالم می‌ماند.
  3. در صورت اعمال ترمیم ممکن است فرم خوبی پیدا نکرده و مشخص باشد.
  4. ممکن است ظاهر طبیعی نداشته و گاها برجسته می‌شود.
  5. در صورتی که آب را جذب کند امکان لک شدن وجود دارد.
  6. حتما باید از پولیش استفاده کرد تا طبیعی به نظر برسد.

 

تفاوت بین کامپوزیت و لمینت

مزایا و معایب روکش های سرامیکی

پرسلن ونیر نیز مزایای بسیار زیادی دارد که از مهمترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  1. به دلیل استحکام و دوام بسیار بالایی که دارد در برابر ضربه یا مواد غذایی از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهد.
  2. طول عمر بالایی داشته و اگر بتوانید از آن محافظت کنید می‌توانید 10 الی 15 سال از دندان‌های سفید بهرمند شوید.
  3. ظاهر طبیعی ایجاد کرده تا صورت زیبا و لبخندی درخشان داشته باشید.
  4. در برابر لک مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.

روکش سرامیکی مزایای زیادی دارد، در مقابل اما معایبی را هم به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

  1. هزینه بالایی داشته و به همین دلیل ممکن است تمامی افراد نتوانند از آن بهرمند شوند.
  2. امکان حساسیت دندانی در صورتی که به درستی نصب نشود وجود دارد.
  3. به نگهداری دقیق احتیاج دارد، در نتیجه نباید از غذاهای سفت و خشک استفاده شود.
  4. یک فرآیند برگشت ناپذیر است که یعنی بعد از انجام آن دندان‌ها به وضعیت قبلی خود باز نمی‌گردند.

 

فرق لمینت با کامپوزیت

برخی از مهمترین تفاوت‌های لمینت با کامپوزیت به صورت زیر تعریف می‌شود.

مقایسه ظاهر روکش سرامیکی و Composite

درست است که ونیر کامپوزیت زودتر آسیب می‌بیند اما به راحتی ترمیم می‌شود و زیبایی را به دندان‌ها باز می‌گرداند. در مقایسه شکل ظاهری باید گفت که روکش پرسلن ظاهری طبیعی و زیباتری داشته و یک لبخند هالیوودی برایتان ایجاد می‌کند، همچنین به دلیل تراش خوردن سطح مینای دندان هیچ برجستگی ایجاد نمی‌کند. به دلیل اینکه لعاب سطحی دارد به خوبی نور را عبور داده و آن را منعکس می‌کند در نتیجه درخشانی و زیبایی بیشتری دارد. به همین دلیل اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که لمینت ظرافت بیشتری دارد و با شفافیت بالاتری در اختیار قرار می‌گیرد.

تفاوت در هزینه ها

هزینه پرسلن ونیر و کامپوزیت با یکدیگر متفاوت هستند، قیمت نهایی با توجه به متریال مورد استفاده شده و کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید مشخص می‌شود. همچنین ممکن است دندان نیاز به پرشدن یا عصب کشی داشته باشد که این موارد نیز در تعیین قیمت موثر در نظر گرفته می‌شوند. نکته مهم این است که Composite نصف هزینه روکش سرامیکی قیمت داشته و به همین دلیل ممکن است طرفداران بیشتری داشته باشد. در هر صورت بهتر است با توجه به نظر دندانپزشک مشکلات دندان را بررسی کنید و کارهای درمانی را شروع کنید.

فرق ونیر سرامیکی و کامپوزیت از نظر طول عمر

لمینت به طور متوسط حداقل 10 الی 15 سال دوام می‌آورد، بر این اساس اگر بتوانید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و به دستور العمل‌های متخصص نیز توجه داشته باشید مواد مدت زمان بیشتری روی دندان باقی می‌مانند. این در صورتی است که Composite نصف این زمان یعنی 5 تا 7 سال دوام دارد. این موضوع را می‌توان به دلیل متریال مورد استفاده در این دو نوع روکش در نظر گرفت که در ساخت لمینت از متریالی با کیفیت بالاتر بهرمند شده و به همین دلیل دوام بالاتری دارد.

تفاوت بین لمینت و Composite از نظر کاربرد

فراموش نکنید که در صورت بهرمندی از این روش‌های زیباسازی باید در ابتدا هدف و کاربردی که به دنبال آن هستید را مشخص کنید. در این زمینه اصولا شرایط بیمار، سن او و همچنین وضعیت دهان و دندان مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر بیمار در سنین کودکی یا نوجوانی باشد به دلیل اینکه احتمال شکستن دندان بیشتر است بهتر است از کامپوزیت استفاده شود. علاوه بر این تا زمانی که فک به رشد کامل نرسیده باشد استفاده از لمینت توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است با رشد فک این نوع روکش دچار اختلالاتی شود. به همین دلیل سن مناسب برای دختران 17 و برای پسران 20 سال است.

تفاوت در جذب رنگ

Composite رنگ پذیر بوده و به همین دلیل ممکن است مجبور شوید که یک رژیم جدید غذایی ایجاد کرده و به همین دلیل باید سبک زندگی خود را به طور کامل تغییر دهید و از مواد غذایی رنگی یا نوشیدنی‌هایی چون نوشابه یا کافئین استفاده نکنید. پرسلن ونیر مقاومت بالاتری داشته و رنگ را به خود جذب نمی‌کند به همین دلیل اگر در مورد استفاده از مواد غذایی حساس هستید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا راه حل مناسبی را به شما پیشنهاد کند.

تفاوت پرسلن ونیر و کامپوزیت از نظر درمان شکستگی

اگر چه کامپوزیت زودتر آسیب می‌بیند اما بی شک به راحتی ترمیم شده و قابلیت تعمیر دارند اما لمینت این امکان را ایجاد نکرده در نتیجه نمی‌توان آن را تعمیر کرد و باید به طور کامل تعویض شود که این موضوع باعث ایجاد هزینه‌های بیشتر می‌شود. بر این اساس در مقایسه درمان شکستگی باید به Composite امتیاز داده شود که بهتر عمل می‌کند.

مقایسه لمینت و کامپوزیت در پوشاندن پوسیدگی

اگر بخواهیم کامپوزیت و لمینت را در مورد پوسیدگی مقایسه کنیم باید گفت که لکه‌ها و تیرگی‌ها اگر زیاد باشند کامپوزیت نمی‌تواند ایرادات عمقی را به خوبی پوشش دهد به همین دلیل لمینت می‌تواند این مشکل را برطرف کند. اصلاح ناصافی و ناهمواری‌ها با روکش‌های پرسلن ونیر به بهترین نحو انجام شده، در نتیجه اگر دارای دندان‌های کج، دندانه دار و ناصاف هستید به دنبال کامپوزیت نروید چرا که ممکن است شکل غیرطبیعی به خود بگیرد و یا حتی سطح آن سوراخ شود.

مقایسه در مراقبت و نگهداری

مبحث مراقبت و نگهداری از کامپوزیت و لمینت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. احتمال اینکه کامپوزیت به مرور زمان لک شود زیاد بوده اما در مورد لمینت باید گفت که دچار لک گرفتگی نمی‌شود و می‌توانید به راحتی از مواد غذایی مختلف استفاده کنید. اما اگر از کامپوزیت برای ترمیم دندان‌ها استفاده کرده و نوشیدنی‌های رنگی مصرف کنید بی شک به مرور دندان‌ها لک می‌گیرند. توصیه می‌شود تا حتما مواظب افزایش یا کاهش دما باشید چرا که متریال مورد در Composite دچار تغییرات انبساطی شده و حین غذا خوردن شما را اذیت می‌کند. اگر بخواهیم این دو روکش را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که پرسلن ونیر به دلیل اینکه مقاومت بالاتری دارد به نگهداری کمتری احتیاج پیدا می‌کند.

لمینت و کامپوزیت هر دو از خدمات مهم به منظور زیباسازی لبخند هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، به همین دلیل توصیه می‌شود به کلینیک‌های معتبری چون بریس دنتال مراجعه کرده و از خدمات ارائه شده استفاده کنید. در این مجموعه متخصصین با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و با تجربه بالا به خوبی خدمات مورد نیاز را به شما ارائه می‌دهند.

 

hostd

hostd

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها