آیا مشکلات کامپوزیت دندان را می دانید ؟!

مشکلات کامپوزیت دندان

با مشکلات کامپوزیت دندان آشنا هستید؟ Composite چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟ آیا Composite روی سلامت دهان و دندان تاثیرگذار است؟ کمپوزیت یکی از خدمات اصلی برای زیبا سازی دهان و دندان است که در کلینیک‌های دندانپزشکی به طور حرفه‌ای انجام می‌شود تا بتوانید دندان‌هایی زیبا و یکپارچه داشته باشید. بر این اساس بهتر است با عوارض و مشکلاتی که ممکن است Composite برایتان ایجاد کنند آشنا شوید در نتیجه تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

مشکلات کامپوزیت دندان

کامپوزیت در صورتی که با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و به طور حرفه‌ای انجام نشود مشکلات متنوعی را در دهان و دندان ایجاد می‌کند، در نتیجه بهتر است به موارد زیر دقت کنید و در صورتی که به دنبال این نوع خدمات هستید از متخصصین این حوزه مشورت دریافت کنید.

یا مشکلات کامپوزیت دندان را می دانید ؟!

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام می‌شود، ممکن است در هنگام تراشیدن مینای دندان این اقدام به خوبی از سوی دندانپزشک انجام نگیرد در نتیجه به پوسیدگی منجر شود. اصولا مهمترین عاملی که منجر به پوسیدگی می‌شود را باید فاصله بین روکش و لثه در نظر گرفت که باعث تجمع مواد غذایی و باکتری‌ها شده و به همین دلیل شرایط را برای پوسیدگی فراهم می‌کند. همچنین استفاده از سیگار در این زمینه بسیار موثر در نظر گرفته می‌شود.

ایجاد عفونت و حساسیت در لثه

یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از Composite کردن دندان با آن رو به رو شوید را باید التهاب و عفونت لثه در نظر بگیریم. در صورتی که دهان بوی بدی پیدا کرده و شاهد خونریزی لثه باشید به احتمال زیادی این قسمت از دهان عفونت و حساسیت پیدا کرده است. ممکن است پس از کامپوزیت در هنگام مسواک زدن لثه‌ها خونریزی کرده و دچار التهاب شوند این موضوع می‌تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت در هنگام مسواک زدن ایجاد شود. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از آن همواره بعد از غذا آب بنوشید و از دهانشویه استفاده کنید.

بوی نامطبوع دهان

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است بعد از کامپوزیت کردن دندان‌ها با آن رو به رو شوید را باید بوی بد دهان در نظر گرفت. این مشکل به دلیل تجمع باکتری‌ها و عفونت دندان به وجود می‌آید که می‌تواند به دلیل مشکل در ریشه دندان باشد. همچنین ممکن است دندانپزشک ترمیم را به خوبی انجام ندهد که این موضوع باعث پوسیدگی دندان شده و بوی بدی را در دهان ایجاد می‌کند.

ایجاد فاصله بین دندان ها

بعد از کامپوزیت اگر متخصص نتواند آنطور که باید دندان‌ها را در وضعیت مناسبی قرار دهد بین دندان‌ها فواصلی ایجاد شده که بر این اساس فاصله بین دندان‌ها در هنگام لبخند زدن مشخص شده و روی اعتماد به نفس افراد موثر در نظر گرفته می‌شود. در فاصله بین دندان‌ها مواد غذایی گیر کرده و ممکن است با مسواک یا نخ دندان خارج نشود که علاوه بر اذیت شدن افراد در هنگام غذا خوردن به مرور زمان باعث پوسیدگی می‌شود.

همرنگ نبودن تمامی دندان ها

ناراضی بودن از رنگ کامپوزیت یکی از مهمترین مشکلاتی است که شاید پس از قرار دادن روکش با آن مواجه شوید، این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که افراد تمامی دندان‌ها را کامپوزیت نکرده و به همین دلیل دندان‌ها یکرنگ نیستند. بر این اساس بهتر است در ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کرده و با دستورالعمل‌های ارائه شده بعد از Composite از دندان‌ها محافظت کرده و بهداشت دهان را تضمین کنید.

عوارض کامپوزیت کردن دندان ها

کامپوزیت علاوه بر اینکه باعث زیباسازی و ترمیم دندان‌ها می‌شود، ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. برخی از مهمترین این عوارض به شرح زیر تعریف می‌شوند.

حساس شدن دندان ها

درد و حساسیت دندان یکی از اصلی‌ترین عوارضی است که بعد از کامپوزیت با آن رو به رو می‌شوید، این حساسیت تا چند روز یک امر طبیعی بوده و به همین دلیل نیاز نیست نگران باشید. اما در صورتی که با گذشت چند روز تا چند هفته همچنان دچار حساسیت هستید بهتر است با متخصصین صحبت کنید. دلیل این درد و حساسیت می‌تواند وجود عفونت، پوسیدگی دندان و گسترس آن به سمت عصب، جنس متریال کامپوزیتی و … باشد که شرایطی را ایجاد کرده تا دندان‌ها ضعف پیدا کرده و حساس شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند در حل این مشکل بسیار موثر باشد. همچنین با توجه به توصیه پزشک تا چند روز از خوردن غذاهای سفت، مایعات بسیار سرد یا گرم اجتناب کنید تا روند درمان سرعت پیدا کند.

مقاومت کم کامپوزیت در برابر تغییر رنگ

اگرچه کامپوزیت در برابر تغییر رنگ مقاوم است اما در برخی موارد به دلیل استفاده از متریال بی کیفیت، Composite به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و مثل روزهای اول مقاومت بالایی ندارد. عواملی که در این زمینه موثر هستند را باید نوع و جنس Composite، رعایت بهداشت، مصرف سیگار، رژیم غذایی نا مناسب و پالیش کامپوزیت در نظر گرفت. پالیش مرحله نهایی نصب روکش است که باید با دقت بالایی انجام شود در غیر این صورت سطح درخشان، صیقلی و صاف خود را از دست می‌دهد و امکان تجمع پلاک و جرم را فراهم می‌سازد. همچنین استفاده از مواد غذایی رنگی نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده و ممکن است رنگ دندان‌ها را تغییر داده و در هنگام حرف زدن یا لبخند زدن جلوه‌ی خوبی پیدا نکنند.

مشکلات کامپوزیت دندان چیست

 

طول عمر کمتر نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی

طول عمر کامپوزیت نسبت به سایر خدمات از جمله لمینت کوتاه‌تر بوده بدین ترتیب اگر بتوانید به خوبی از دندان‌ها مراقبت کنید دوام و طول عمر آن معادل با 5 الی 7 سال است. اگر در این زمان دندان‌ها ترک خورده یا شکسته شوند باید ترمیم و تعویض شوند. متریال اگر از جنس پلاستیک باشند نهایتا 4 تا 5 سال زیبایی خود را حفظ کرده و پس از آن نیازمند ترمیم مجدد هستند. به همین دلیل در این مدت زمان باید به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت فرمایید در غیر این صورت دندان‌ها فرم و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

ایجاد ظاهر برجسته و غیر طبیعی

از آنجا که معمولا در این روش دندان تراش نمی‌خورد ممکن است دندان‌ها ظاهر برجسته‌ای پیدا کرده و به همین دلیل فرمی زمخت داشته باشند چرا که این روکش رویه دندان قرار می‌گیرد. در برخی از موارد با توجه به صلاحدید دندانپزشک مقداری از سطح رویه دندان تراش خورده تا دندان‌ها در حالت طبیعی قرار گیرند. به همین دلیل در مورد این موضوع نیز با دندانپزشک خود صحبت کرده و از او مشاوره دریافت کنید.

حساسیت نسبت به گرما و سرما

دندان‌ها به دلیل اینکه ممکن است تراش بخورند حساسیت پیدا کرده و نسبت به دمای بالا و پایین امکان درد وجود دارد. دلایلی که در این زمینه موثر هستند را باید پوسیدگی دندان‌ها زیر ونیر، استفاده بیش از حد نخ دندان و مسواک، ایجاد ترک و یا شکستگی دندان‌ها که باعث درد شده و در هنگام گاز زدن یا جویدن شما را اذیت می‌کنند در نظر گرفت. بر این اساس بهتر است از محلول‌های شوینده تایید شده که حاوی فلوراید هستند استفاده شود. بکار گرفتن از خمیر دندان‌های ضد حساسیت نیز در رفع این مشکل مناسب بوده و به رفع مشکل یاری می‌رساند.

التهاب لثه

التهاب لثه یکی از عواملی است که اصولا به دلیل عدم رعایت بهداشت پس از کامپوزیت با آن مواجه می‌شوید که قابل درمان بوده و توصیه می‌شود تا در زمان کوتاه با مراجعه به دندانپزشکی آن را رفع کنید چرا که در غیر این صورت استحکام دندان را از بین می‌برد. بر این اساس دندان حساس شده و در نتیجه نمی‌توانید آن طور که باید از نخ دندان و مسواک در طول روز استفاده کنید.

خونریزی لثه بعد از کامپوزیت

اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشوند ممکن است لثه عفونت کرده که این باعث خونریزی و بوی بدن دهان می‌شود. در صورتی که تمایل دارید تا این عفونت و خونریزی را کاهش داده و درمان کنید توصیه می‌کنیم تا حتما مسواک بزنید، اگر مسواک و نخ دندان را جدی نگیرید پلاک‌ها در محل اتصال لثه و دندان باقی مانده که این امر سلامت دهان و دندان را به خطر انداخته و ممکن است باعث کنده شدن Composite شود.

افزایش خطر تروما

تمامی افرادی که کامپوزیت انجام می‌دهند در معرض خطر تروما و آسیب به پالپ هستند، در برخی موارد ممکن است آسیب به قدری بالا باشد که دندانپزشک مجبور شود تا به طور ماهرانه Composite را برداشته و مقداری از مینای دندان را تراش دهد. اگر این اقدام به طور تخصصی انجام نشود پالپ به شدت آسیب دیده و باید تحت درمان قرار گیرید.

روش‌های جلوگیری از مشکلات کامپوزیت

با رعایت یکسری نکات ساده این امکان را دارید تا به راحتی از آسیب دیدن Composite جلوگیری کنید و به بهترین شکل طول عمر این نوع روکش را بالا ببرید. در ادامه به بررسی روش‌های موثر برای پیشگیری از عوارض ونیر می‌پردازیم.

  • تغییر در رژیم غذایی مناسب: از مصرف انواع شیرینی و مواد غذایی اسیدی اجتناب کرده تا میزان آسیب کاهش پیدا کند. مصرف آب بیشتر نیز به حفظ سلامت بدن نیز یاری می‌رساند.
  • مراجعه به کلینیک معتبر: انتخاب یک دندانپزشک متخصص و ماهر در حوزه کامپوزیت یک گزینه کلیدی برای جلوگیری از عوارض می‌باشد. کلینیکی را برای درمان انتخاب کنید که با آخرین تکنولوژی‌ها تمامی آنچه که نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهند.
  • پیگیری ویزیت‌های دوره‌ای: ویزیت‌های دوره‌ای را جدی بگیرید تا دندانپزشک با توجه به وضعیت دندان در صورت مشاهده عوارض و مشکلات در زمانی کوتاه آن‌ها را برطرف کند و به اصلاح فرم و شکل دندان بپردازد.
  • حفظ بهداشت دهان و دندان: بهداشت دهان و دندان مهمترین عاملی است که از ایجاد مشکلات مختلف دهان و دندان به شما یاری رسانده و از ایجاد حساسیت جلوگیری می‌کند. استفاده از محلول‌های ضد باکتری در از بین بردن عفونت‌ها و عوارضی ناشی موثر عمل کرده است.

کامپوزیت یکی از بهترین خدمات به منظور زیباسازی و ترمیم دندان بوده که ممکن است با عوارضی مختلفی همراه باشد، در صورتی که بهداشت دندان‌ها را رعایت کرده و دستورالعمل‌های متخصص را رعایت کنید بی تردید می‌توانید به راحتی چندین سال از دندان‌های زیبا و مرواریدی بهرمند شوید.

 

hostd

hostd

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها